555 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author김정선-
dc.date.accessioned2018-02-19T01:01:18Z-
dc.date.available2018-02-19T01:01:18Z-
dc.date.issued2012-06-
dc.identifier.citation청람어문교육, vol., no.45, pp. 237-262 (26 pages)en_US
dc.identifier.issn1598-1967-
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001677330-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/37996-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 34~41개월 아동의 말차례 교체에서 일어나는 끼어들기의 수행 양상을 살펴보는 데에 있다. 이를 위해 아동의 말차례 끼어들기 비율을 조사하였고, 말차례 끼어들기의 하위 유형별 출현 빈도와 수행 양상을 분석하였다. 분석 대상 아동은 전체 말차례 가운데 평균 4% 정도의 말차례 끼어들기를 하고 있었고, 하위 유형별 출현 빈도는 ‘우발적 말차례 끼어들기, 비우호적 말차례 끼어들기, 우호적 말차례 끼어들기’의 순으로 높게 나타났다. 말차례 교체 적정 지점에 대한 판단을 잘못하여 발생하는 우발적 말차례 끼어들기가 높은 빈도로 나타나고 있었다. 우발적 말차례 끼어들기에는 모방 발화나 독백 발화를 수행하며 대화 상대방의 말차례에 중복되는 사례들도 관찰되었는데 이는 아동 대화의 특성으로 파악되었다. 또한 반대 의견과 비난 내용을 제시하기 위해, 혹은 주제 전환을 위해 수행하는 비우호적 말차례 끼어들기도 높은 빈도로 출현하고 있었다. 반면에 대화 진행과 대화 상대방과의 관계를 증진시키는 우호적 말차례 끼어들기는 출현 빈도가 낮게 조사되었다.The purpose of this study is to investigate the turn-taking behaviors among children aged 34-41 months. We investigated the rates of children's turn-taking interventions and analyzed frequencies and aspects by subcategories of turn-taking interventions. The result shows that 4% of the child participants displayed turn-taking interventions. “Accidental turn-taking intervention,” “unfriendly turn-taking intervention,” and “friendly turn-taking intervention” are the most frequent types of subcategories, in the respective order. The frequency is high for accidental turn-taking intervention which is the result of a mistaken judgment on the proper time for turn-taking. Accidental turn-taking behaviors occurred when a child made imitation utterance or monologue utterance simultaneously with the person speaking, and such behavior seems to be a characteristic of child conversation. Also unfriendly turn-taking intervention occurred frequently to either express an objection or blame, or change the subject. On the other hand, the frequency of friendly turn-taking intervention, which helps the progress of the conversation and enhances the relationship with the person speaking with, turns out to be low.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2010년 한양대학교 교내 연구비 지원으로 연구되었음(HY-201000000000378-N).en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher청람어문교육학회(구 청람어문학회)en_US
dc.subject말차례 끼어들기en_US
dc.subject우호적 말차례 끼어들기en_US
dc.subject비우호적 말차례 끼어들기en_US
dc.subject우발적 말차례 끼어들기en_US
dc.subject아동en_US
dc.subjectturn-takinginterventionen_US
dc.subjectfriendlyturn-takinginterventionen_US
dc.subjectunfriendlyturn-takinginterventionen_US
dc.subjectaccidentalturn-takingen_US
dc.subjectinterventionen_US
dc.subjectchilden_US
dc.title아동의 말차례 끼어들기 양상에 대한 연구en_US
dc.title.alternativeStudy on Turn-Taking Intervention of Childrenen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no45-
dc.identifier.doi10.26589/jockle..45.201206.237-
dc.relation.page237-262-
dc.relation.journal청람어문교육-
dc.contributor.googleauthor김정선-
dc.contributor.googleauthorKim, Jung Sun-
dc.relation.code2012216314-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF KOREAN LANGUAGE EDUCATION-
dc.identifier.pidolivetree11-
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > KOREAN LANGUAGE EDUCATION(국어교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE