286 0

에밀리오 푸치(Emilio Pucci) 패션디자인의 색채특성-2005년부터 2009년 밀라노컬렉션을 중심으로-

Title
에밀리오 푸치(Emilio Pucci) 패션디자인의 색채특성-2005년부터 2009년 밀라노컬렉션을 중심으로-
Other Titles
A Study on the Color Characteristics of Emilio Design by Emilio Pucci - With a Focus on Milano Collections from 2005 to 2009
Author
이연희
Keywords
에밀리오 푸치; 먼셀 컨버전; 먼셀 10색상; 먼셀 40색상; PCCS 색조; Emilio Pucci; Munsell Conversion; Munsell 10 hues; Munsell 40 hues; PCCS tone
Issue Date
2011-09
Publisher
한국디자인학회
Citation
한국패션디자인학회지, Vol.11, Issue.3, p1-13
Abstract
본 연구의 목적은 에밀리오 푸치(Emilio Pucci)의 패션디자인에서 나타난 색채의 특성을 분석하고 브랜드의 색채 특성을 규명해 봄으로 패션디자인 분야의 조화로운 색채 개발에 도움을 주고자 하는데 있다. 연구의 방법은 2005년 S/S부터 2009년 F/W까지의 에밀리오 푸치 작품을 웹사이트 자료를 통하여 수집하였으며, 수집된 사진들을 일정한 형식(jpg)으로 저장한 후, Munsell Conversion(10.0 version)을 이용하여 HV/C 값으로 변하여 색채를 추출하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 2005년 S/S~2009년 F/W 컬렉션의 멘셀 40색상의 특징은 7.5YR에서 10Y 계열의 노란 기를 띠는 색상과 7.5PB에서 5RP 계열의 붉은 기를 띠는 색상의 사용 빈도가 두드러지며 S/S 컬렉션의 색 사용이 F/W 컬렉션보다 다양하게 보여 진다. 2005년 S/S~2009년 F/W 컬렉션의 먼셀 10색상과 PCCS 색조의 특징은 색상은 Y가 가장 많이 나타났으며, 그 다음으로는 PB, P순으로 색조는 고명도?저채도의 p, 고명도?중채도의 lt, 고명도?중채도의 sf순으로 보여 지며, 계절에 상관없이 Y, PB 계열의 색과 고명도?저채도의 p, 고명도?중채도의 lt의 출현 빈도가 높다. 2005년 S/S~2009년 F/W 컬렉션의 색상과 색조에서 G, BG, B와 v, dp, dk의 출현 빈도는 현저하게 낮게 나타난다. 2005년 S/S~2009년 F/W 컬렉션의 배색 특징은 대비색상 배색의 출현 빈도가 높았으며, 무채색은 W, B순으로 보여 지고, 2009년 컬렉션으로 갈수록 사용빈도수가 줄어들고 있다.The aims of this study were to analyze the color characteristics of designs by Emilio Pucci, to identify the color characteristics of the Emilio Pucci brand, and contribute to the development of harmonious colors. Data was collected from the web sites about the works of Emilio Pucci from the 2005 S/S season to the 2009 F/W season. After storing the collected photos in jpg format, the investigator converted them into HV/C values and extracted colors using Munsell Conversion. The analysis results were as follows: the 40 Munsell hues of the collections from the 2005 S/S season to the 2009 F/W season can be characterized by the outstanding frequency of yellows from 7.5YR to 10Y and reddish colors from 7.5PB to 5RP. The color uses were more diverse in the S/S collections than the F/W collections. The 10 Munsell hues and PCCS colors of his collections from the 2005 S/S to 2009 F/W seasons can be characterized by the highest frequency of Y, which is followed by PB and P, in order of most frequent. The most frequent shades in order were p of high luminosity and low chroma, lt of high luminosity and medium chroma, and sf of high luminosity and medium chroma. The frequency of Y and PB colors, p of high luminosity and low chroma, and lt of high luminosity and medium chroma was high regardless of the season. The frequency of colors such as G, BG, and B and shades such as v, dp, and dk was considerably low in from the 2005 S/S to 2009 F/W seasons. The color arrangements of the collections from 2005 to 2009 can be characterized by the high frequency of arrangement of contrasting colors, the frequent use of achromatic colors in the order of W and B, and the increasingly lower frequency of achromatic colors towards the 2009 collections.
URI
http://www.earticle.net/Article.aspx?sn=156010http://hdl.handle.net/20.500.11754/36443
ISSN
1598-3749
Appears in Collections:
COLLEGE OF HUMAN ECOLOGY[S](생활과학대학) > CLOTHING & TEXTILES(의류학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE