운영 중 터널 역해석을 위한 차분진화 알고리즘 최적화

Title
운영 중 터널 역해석을 위한 차분진화 알고리즘 최적화
Other Titles
DEA optimization for operating tunnel back analysis
Author
문현구
Keywords
차분진화 알고리즘 최적화; 역해석; 운영 중 터널; FLAC3D; Differential Evolution Algorithm(DEA) Optimization; Back Analysis; Operating Tunnel
Issue Date
2016-03
Publisher
사단법인 한국터널지하공간학회
Citation
한국터널지하공간학회 논문집, v. 18, NO 2, Page. 183-193
Abstract
운영 중 터널의 역해석을 통한 안정성 평가는 다루기 어려운 개념이다. 특히, 해저터널처럼 라이닝이 상대적으로 두껍게 시공된 경우에 발생하는 내공변위가 작기 때문에, 일반적으로 터널 역해석에 사용되는 변위 기반의 터널 역해석에는 한계가 있을 것으로 판단된다. 여기서는 FLAC3D 프로그램에 내장된 FISH 언어를 사용해서, 다양한 역해석 알고리즘 중에 차분진화 알고리즘의 구축을 통한 터널 역해석에 대한 적용성을 확인하였다. 또한, 변위 기반의 알고리즘 구축과 더불어 응력 계측값 등 다양한 인자의 적합성을 확인하여 터널 라이닝의 안정성을 평가하고자 한다. Estimation of the stability of an operating tunnel through a back analysis is a difficult concept to analyze. Specially, when a relatively thick lining is constructed as in case of a subsea tunnel, there will be a limit to the use of displacement-based tunnel back analysis because the corresponding displacement is too small. In this study, DEA is adopted for tunnel back analysis and the feasibility of DEA for back analysis is evaluated. It is implemented in the finite difference code FLAC3D using its built-in FISH language. In addition, the stability of a tunnel lining will be evaluated from the development of displacement-based algorithm and its expanded algorithm with conformity of several parameters such as stress measurements.
URI
http://koreascience.or.kr/article/ArticleFullRecord.jsp?cn=TNTNB3_2016_v18n2_183http://hdl.handle.net/20.500.11754/36288
ISSN
2287-4747; 2233-8292
DOI
10.9711/KTAJ.2016.18.2.183
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > EARTH RESOURCES AND ENVIRONMENTAL ENGINEERING(자원환경공학과) > Articles
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