429 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author조한익-
dc.date.accessioned2018-02-08T04:53:40Z-
dc.date.available2018-02-08T04:53:40Z-
dc.date.issued2011-09-
dc.identifier.citation청소년학연구 / Korean Journal of Youth Studies. 2011-09 18:101-120en_US
dc.identifier.issn1229-6988-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/Article/NODE06661776-
dc.description.abstract본 연구는 후기 청소년인 대학생이 조절 초점에 따라 자기고양편향과 자기고양전략이 어떻게 달라지는지 살펴보아 대학생의 건강한 자기 고양 전략을 알아보고자 하는데 목적이 있다. 이를 위해 대학생 213명을 대상으로 설문 조사를 하여 상관분석과 중다회귀분석을 실시하였다. 연구 결과 첫째, 예방초점은 자기고양 편향과 유의미한 관련은 없지만, 향상초점은 자기고양 편향과 정적 상관을 나타냄을 발견하였다. 둘째, 예방초점은 자기 고양 전략의 하위요인 중 호의적 이해 전략을 부적으로 예언하고, 향상초점은 자기 고양 전략의 하위요인 중 긍정적 피드백 추구 전략, 호의적 이해 전략, 긍정적 자기 확인 전략을 정적으로 예언하는 것으로 나타났다. 본 연구는 자기 고양 편향과 자기 고양 전략에 영향을 미치는 조절 초점의 특징을 파악하여 대학생의 긍정적인 자기 고양 전략을 모색할 수 있다는 데 그 의의가 있다.The purpose of this study was to investigate the effect of regulatory focus on the self-enhancement bias and self-enhancement strategy. The data analyzed in this study was 213 college and university students in Korea. The research findings were as follow. First, prevention focus has no statistically significant relation with self-enhancement bias but promotion focus has statistically significant positive correlation with self-enhancement bias. Second, prevention focus has a negative impact on favorable constrauls which is one of the self-enhancement strategies. promotion focus has a positive impact on the following three strategies, positivity embracement, favorable constrauls, and self-affirming reflections. This study was supposed to have academic significance in exploring positive self-enhancement strategies through investigating the effect of regulatory focus on the self-enhancement bias and self-enhancement strategy.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국청소년학회 / Korea Youth Research Associationen_US
dc.subject자기 고양 전략en_US
dc.subject자기 고양 편향en_US
dc.subject조절 초점en_US
dc.subjectregulatory focusen_US
dc.subjectself-enhancement biasen_US
dc.subjectself-enhancement strategyen_US
dc.title대학생의 조절 초점이 자기 고양 편향과 자기 고양 전략에 미치는 영향en_US
dc.title.alternativeThe effect of regulatory focus on the self-enhancement bias and self-enhancement strategy of college studentsen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no9-
dc.relation.volume18-
dc.relation.page101-120-
dc.relation.journal청소년학연구-
dc.contributor.googleauthor조한익-
dc.contributor.googleauthor이소희-
dc.contributor.googleauthorJo, Han Ik-
dc.contributor.googleauthorLee, So Hee-
dc.relation.code2012215118-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF EDUCATION-
dc.identifier.pid1990434-
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE