457 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author김선아-
dc.date.accessioned2018-01-12T05:45:05Z-
dc.date.available2018-01-12T05:45:05Z-
dc.date.issued2016-03-
dc.identifier.citation미술교육논총, v. 30, NO 1, Page. 135-160en_US
dc.identifier.issn1229-0440-
dc.identifier.urihttp://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010024852921#-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/34319-
dc.description.abstract세계화 시대 사회통합과 다양성의 문제는 우리 사회 안에서도 중요한 교육적 어젠다가 되었다. 그 가운데 사회통합과 다문화교육에 관한 정책과 선행 연구들은 점차 제도적, 정책적 차원의 논의에서 인문학적인 차원으로 확장되면서 서로 다른 인간들이 차이를 극복하고 공존할 수 있는 방안을 다각도로 모색하는 데까지 이르고 있다. 이에 본 연구는 사회 구성원의 자발적 사회통합의 기반을 마련하기 위한 미술교육의 가치와 개념을 명료화하는 데에 목적을 두었다. 먼저 사회통합과 관련된 학술적 동향과 정책적 방향을 고찰하여 한국의 다문화 상황에 적절한 사회통합의 개념과 성격을 탐색하였다. 또한 다문화교육 및 다문화 미술교육의 선행연구들의 방향을 고찰하고 그 안에서 새롭게 강조되고 주목하여야 할 다문화 미술교육의 핵심 내용을 논의하였다. 이를 토대로 사회통합을 위한 다문화 미술교육의 방향을 설정하고, 이를 교육하기 위한 구체적인 내용과 방법을 설정하는 데에 활용될 수 있는 개념적 틀을 제안하였다. 본 연구에서는 사회통합의 맥락에서 다문화 미술교육의 이론적 타당성을 확보하고 연계성 있는 교육 활동을 가능하게 하는 기반을 마련하는 것으로 연구의 범위를 제한하였다. 따라서 본 연구의 결과는 실제적인 다문화 미술교육 프로그램 개발을 안내하는 방향과 핵심 개념을 제공하는 기초 연구로서 의의를 가진다. In the era of globalization, the issues of social integration and diversity have come a primary educational agenda in our society. The focus of the researches and policies on social integration and multicultural education have expanded to the area of humanities in search for ways to co-exist beyond differences. In this respect, this research aims at clarifying the values and concepts of art education that would provide the foundation of social integration. The literature review discusses on the direction of the discourses and policies in order to explore the meaning of social integration in Korean context. In addition, the researches on multicultural education and multicultural art education are surveyed to shed light on the key concepts of art education that require further emphasis at this moment. Based on these theoretical discussion, this study proposes the direction of multicultural art education for social integration and the framework that would guide the specific contents and methods of multicultural art education. The significance of this study can be found in that it provides justification for the value of art education in globalized society.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2015년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2015S1A5A2A01014975)en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국미술교육학회en_US
dc.subject사회통합en_US
dc.subject다문화 미술교육en_US
dc.subject세계시민교육en_US
dc.subject문화다양성 교육en_US
dc.subjectSocial Integrationen_US
dc.subjectMulticultural Art Educationen_US
dc.subjectGlobal Citizenshipen_US
dc.subjectCultural Diversityen_US
dc.title사회통합을 위한 다문화 미술교육의 개념에 관한 기초 연구en_US
dc.title.alternativeA Study on the Concepts of Multicultural Art Education for Social Integrationen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1-
dc.relation.volume30-
dc.relation.page135-160-
dc.relation.journal미술교육논총-
dc.contributor.googleauthor김선아-
dc.contributor.googleauthor이선혜-
dc.contributor.googleauthor이수진-
dc.contributor.googleauthor이승희-
dc.contributor.googleauthor성묘진-
dc.contributor.googleauthorKim, Sun ah-
dc.contributor.googleauthorLee, Sun hye-
dc.contributor.googleauthorLee, Soo Jin-
dc.contributor.googleauthorLee, Seung Hee-
dc.contributor.googleauthorSung, Myo Jin-
dc.relation.code2016019209-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF APPLIED ART EDUCATION-
dc.identifier.pidsakim22-
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE