2261 4052

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author류수열-
dc.date.accessioned2018-01-10T01:15:08Z-
dc.date.available2018-01-10T01:15:08Z-
dc.date.issued2016-03-
dc.identifier.citation국어교육학연구, v. 51, NO 1, Page. 135-159en_US
dc.identifier.issn1225-8571-
dc.identifier.urihttp://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002093590-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/34286-
dc.description.abstract이 연구는 2015 개정 국어과 교육과정의 문학 영역이 2012년에 고시된 교육과정과 어떤 면에서 달라졌는지 그 내적 논리를 드러내는 데 목적을 둔다. 이를 위해 기존 교육과정에서 삭제된 성취기준과 개정 교육과정에서 신설된 성취기준이 어떤 배경을 가지고 있는지를 살폈다. 이를 통해 성취기준은 가시적인 인상과는 별개로 내적 연속성이 꾸준히 추구되고 있음을 확인하였다. 또한 문학 영역 성취기준의 위계를 설정한 구도를 문학관에 따른 위계화 논리를 적용하여 밝히고자 하였다. 그리고 개별 성취기준들이 지향하는 바를 두 가지 측면에서 규정하였다. 하나는 문학이 언어활동의 일환으로서 지니는 보편성을 강조한다는 점이고, 다른 하나는 문학 활동의 총체성을 구현하고자 하였다는 것이다. 이러한 논의를 바탕으로 태도 범주의 설정 문제, 영역 간 성취기준의 기계적 안배 문제, 영역 간 성취기준의 불균형 문제를 제기하였다. This study aims to describe the inner logic of domain of literature in 2015 revised Korean language curriculum by comparing that of 2009 revised (2012 notified). For this aim, I surveyed the background of disappeared achievement standards and newly organized achievement standards on the basis of visible existence. I could confirm that the continuity of Korean Language arts curriculum has been steadily pursued . Also, this study found out the structure of hierarchy of achievement standards of literature domain. And this study defined the place where individual achievement standards is oriented from two aspects. One is that it emphasizes the universality of literature as language activity, the other is that it try to actualization of totality of literary activity. On the basis of these discussions, this study suggested three problems ; the problem of setting attitude category, the problem of mechanical distribution of achievement standards across the domain of Korean language arts curriculum, the problem of the imbalance of individual achievement standards across the domain.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher국어교육학회en_US
dc.subject2015 개정 국어과 교육과정en_US
dc.subject문학 교육과정en_US
dc.subject성취기준의 위계성en_US
dc.subject문학 활동의 보편성en_US
dc.subject문학 활동의 총체성en_US
dc.subject2015 Revision Korean Language Curriculumen_US
dc.subjectLiterature Curriculumen_US
dc.subjectHierarchy of Achievement Standarden_US
dc.subjectUniversality of Literary Activityen_US
dc.subjectTotality of Literary Activityen_US
dc.title2015 개정 국어과 교육과정 문학 영역의 논리en_US
dc.title.alternativeThe Inner Logic of Literature Domain in 2015 Revised Korean Language Curriculumen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1-
dc.relation.volume51-
dc.identifier.doi10.20880/kler.2016.51.1.135-
dc.relation.page135-159-
dc.relation.journal국어교육학연구-
dc.contributor.googleauthor류수열-
dc.contributor.googleauthorRyu, Suyeol-
dc.relation.code2016018040-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF KOREAN LANGUAGE EDUCATION-
dc.identifier.pidrusual-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE