439 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author함승환-
dc.date.accessioned2017-12-18T01:42:11Z-
dc.date.available2017-12-18T01:42:11Z-
dc.date.issued2016-03-
dc.identifier.citation다문화교육연구, v. 9, NO 1, Page. 153-183en_US
dc.identifier.issn2005-4963-
dc.identifier.urihttp://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010025111263#-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/34174-
dc.description.abstract한국사회가 다문화 사회 및 글로벌 지식정보 사회로 이행함에 따라, 다양한 문화, 지식, 관점 등의 융합 현상이 대두되는 상황에서, 교육에 있어서도 융복합적 접근의 중요성이 부각되고 있다. 하지만 이에 대한 개념적 정교화 노력은 상대적으로 미흡했다. 본고는 융복합교육을 지속가능하고 포괄적인 학교개선 접근으로 이해하고, 이러한 관점을 지속적으로 수정․보완해 나가기 위한 개념적 얼개의 구조화를 시도한다. 이를 위해, 우선 융복합교육을 대안적 학교교육 모델의 필요성이라는 맥락에서 재조명하고, 이를 바탕으로 융복합교육의 초기 개념화를 비판적으로 검토한 뒤, 융복합교육 개념의 건설적 확장 가능성을 모색한다. 본고는 특히, 자율성, 가교성, 맥락성, 다양성의 원리를 기초로 하여, 이들 간의 통합성 속에서 융복합교육을 개념화하고, 이의 구현을 위한 포괄적 교육생태계 조성의 필요성을 논의한다. In an effort to redesign the traditional model of schooling, the yungbokhap model of education has recently been envisioned and experimented with as an alternative approach to schooling in South Korea. This study sheds light on the yungbokhap model of education, exploring the possibility for an expansive (re)conceptualization of the model. We conceptualize the yungbokhap model as an integrative and holistic approach to teaching and learning in accordance with the ABCDs—autonomy, bridgeability, contextuality, and diversity—as the guiding principles, not only in terms of classroom practices but also with respect to administrative and policy arrangements at multiple layers of the education system. We conclude by emphasizing the importance of nurturing a larger educational ecology, which we call the ABCD-E, in which sustainable school improvement is constantly fostered rather than externally imposed.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2014년도 정부재원(교육부)으로 한국연구재단의 지원(한국사회과학연구지원사업)을 받아 수행된 연구이다(NRF-2014S1A3A2044609).en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국다문화교육학회en_US
dc.subjectyungbokhap educationen_US
dc.subjectautonomyen_US
dc.subjectbridgeabilityen_US
dc.subjectcontextualityen_US
dc.subjectdiversityen_US
dc.subjecteducational ecologyen_US
dc.title융복합교육의 확장적 재개념화 가능성 탐색en_US
dc.title.alternativeYungbokhap education: Toward an expansive (re)conceptualizationen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1-
dc.relation.volume9-
dc.identifier.doi10.14328/MES.2016.3.31.153-
dc.relation.page153-183-
dc.relation.journal다문화교육연구-
dc.contributor.googleauthor차윤경-
dc.contributor.googleauthor안성호-
dc.contributor.googleauthor주미경-
dc.contributor.googleauthor함승환-
dc.contributor.googleauthorCha, Yun-Kyung-
dc.contributor.googleauthorAhn, Sung-Ho G.-
dc.contributor.googleauthorJu, Mi-Kyung-
dc.contributor.googleauthorHam, Seung-Hwan-
dc.relation.code2016018290-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF EDUCATION-
dc.identifier.pidholish-
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE