635 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor이정숙-
dc.contributor.author김예지-
dc.date.accessioned2017-11-29T02:29:35Z-
dc.date.available2017-11-29T02:29:35Z-
dc.date.issued2017-08-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/33446-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000431126en_US
dc.description.abstract국 문 초 록 가족용서와 가족응집성이 아동의 또래 간 갈등해결전략에 미치는 영향 이 연구는 초등학교 4,5,6학년 학령기 아동을 대상으로아동의가족용서수준, 가족응집성수준, 또래 간 갈등해결전략 일반적인 사용 경향을 파악하고 가족용서, 가족응집성이 갈등해결전략 사용에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 통해 가족역동 및 기능에 해당하는 가족용서, 가족응집성에 대한 이해를 돕고 아동의 갈등해결전략에 해당하는 변인을 밝혀냄으로써, 아동의 갈등상황 및 갈등해결전략에 대한 이해를 돕고자 하는데 그 목적이 있다. 이 연구에서 살펴보고자 하는 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 아동의 가족용서·가족응집성수준, 갈등해결전략 사용의 일반적 경향은 어떠한가? 둘째, 학령기 아동의 성별에 따라 갈등해결전략 사용에 차이가 있는가? 셋째, 가족용서가 아동의 갈등해결전략 사용에 미치는 영향은 어떠한가? 넷째, 가족응집성이 아동의 갈등해결전략 사용에 미치는 영향은 어떠한가? 다섯째, 가족용서와 가족응집성이 갈등해결전략에 사용에 미치는 상대적인 영향력의 크기는 어떠한가? 연구대상은 서울 소재 S·M초등학교 2곳, 경기도 소재 K·S초등학교 2곳에 재학 중인 4,5,6학년 초등학생이며 가족용서척도, 가족응집성척도, 또래 간 갈등해결전략척도를 사용하여 설문 조사를 시행하였다. 자료 분석은 SPSS 21을 활용하였으며, 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동이 지각한 가족용서의 평균은 4점 만점에 3.21점, 하위항목 중 개방성은 3.24점, 이해와 책임은 2.96점, 회복은 3.42점으로 나타났다. 가족응집성의 평균은 5점 만점에 3.88점으로 나타났다. 갈등해결전략은 5점 만점에 절충 및 협력의 평균이 3.87점, 회피가 3.49점, 양보가 3.41점, 지배가 2.86점으로 나타났다. 둘째, 학령기 아동의 성별에 따라 갈등해결전략 사용에는 하위요인에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 네 가지의 갈등해결전략 중 절충 및 협력전략사용은 성별에 따른 차이가 존재하였으며, 회피, 양보, 지배의 사용은 성별에 따른 차이가 나타나지 않았다. 절충 및 협력전략의 사용에 있어서 여아가 남아에 비하여 상대적으로 높게 나타났다. 셋째, 아동의 갈등해결전략 하위요인에 따라 가족용서가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 가족용서의 개방성은 갈등해결전략의 절충 및 협력, 회피, 양보에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 가족용서의 이해와 책임은 갈등해결전략의 절충 및 협력, 지배에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 가족용서의 회복은 갈등해결전략의 지배에 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 아동의 갈등해결전략 하위요인에 따라 가족응집성이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 가족응집성은 갈등해결전략의 절충 및 협력, 회피, 양보에 정적영향을 미치는 것으로 나타났으며 그 중에서도 절충 및 협력에 가장 큰 영향을 미쳤다. 지배에는 유의한 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 다섯 째, 아동의 갈등해결전략 하위요인에 따른 가족용서와, 가족응집성의 상대적 영향력에서 가족응집성이 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 갈등해결전략의 절충 및 협력에서는 최종적으로 가족응집성이 가장 높은 영향력을 미쳤으며, 그 다음으로는 성별이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 갈등해결전략의 회피, 양보는 최종적으로 가족응집성만이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 갈등해결전략의 지배는 최종적으로 성별의 여아, 가족용서의 회복이 부적영향을 미치는 것으로 나타났고, 반면 이해와 책임은 정적영향을 미치는 것으로 나타났다. ABSTRACT The Effect of Children’s Family forgiveness and Family cohesion on Conflict Resolution Strategies in Peer Relationship Kim Ye Ji Dept. of Child Psychotherapy The Graduate School of Hanyang University This study is on the effect on the children’s family forgiveness and family cohesion on conflict Resolution Strategies in Peer Relationship. In this way, it promotes understanding the children’s family forgiveness and family cohesion and discovers the variables of the children’s conflict resolution strategies. As a result, it aims to understands children’s conflict situation and conflict resolution strategies. The issues that research try to address are as follows. First, general trend of the children’s family forgiveness and family cohesion and conflict resolution strategies? Seconds, Is there a difference in sex depending on the use of the conflict resolution strategies? Third, what is the effect of the children’s family forgiveness that the conflict resolution strategies in peer relationship? Fourth, what is the effect of the children’s family cohesion that conflict resolution strategies in peer relationship? Fifth, what is the relative importance of the family forgiveness and family cohesion by conflict resolution strategies? Subjects for the study were 406 students enrolled in 4th , 5th , 6th grade in a elementary school located in Seoul and Gyeong-gi. Research was carried out on them by using the Family Forgiveness Scale, Family Cohesion Evaluations Scale, A Scale on Conflict Resolution Strategies. SPSS 22.2 was utilized for the data analysis and the research results are as follow. First, the average level of family forgiveness that a child recognizes is 3.21 points out of 4, openness for forgiveness is 3.24 points, understanding and responsibility for forgiveness is 2.96 points, recovery of forgiveness is 3.42 points. the average level of family cohesion that a child recognizes is 3.88 points out of 5, the average of conflict resolution strategies’s compromise & cooperation is 3.87 points out of 5. average of avoidance is 3.49 points, yield is 3.41 points, domination is 2.86 points. Second, There was a difference in conflict resolution strategies depending on sex. girls reported more the compromise & cooperation strategy in their conflict resolution strategies within friendship than boy. the use of the avoidance, yield, domination strategy did not differ. Third, the conflict resolution strategies in peer relationship was affected by family forgiveness. the strategies of compromise & cooperation, avoidance, yield was positive affected by openness for forgiveness. the strategies of compromise & cooperation, dominance was positive affected by understanding and responsibility for forgiveness. the strategies of dominance was negative affected by recovery of forgiveness. Fourth, the conflict resolution strategies in peer relationship was affected by family cohesion. the strategies of compromise & cooperation, avoidance, and yield was positive affected by family cohesion. Fifth, the relative importance of effects of family forgiveness and family cohesion on conflict resolution strategies showed that conflict resolution strategies was more affected by family cohesion than family forgiveness. finally, family cohesion has the highest effect on the strategies of compromise & cooperation, and the following was the sex of children. finally, only family cohesion has effect on the strategies of avoidance, and yield. the girl and the family forgiveness was negative effect on the strategies of dominance, while the understanding & responsibility for forgiveness was positive effect on the strategies of dominance.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title가족용서와 가족응집성이 아동의 또래 간 갈등해결전략에 미치는 영향-
dc.title.alternativeThe Effect of Children’s Family forgiveness and Family cohesion on Conflict Resolution Strategies in Peer Relationship-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor김예지-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department아동심리치료학과-
dc.description.degreeMaster-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CHILD PSYCHOTHERAPY(아동심리치료학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE