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항공포워더의 항공사 선택요인 및 선택대안에 관한 연구-중단거리노선에서 소형화물을 중심으로

Title
항공포워더의 항공사 선택요인 및 선택대안에 관한 연구-중단거리노선에서 소형화물을 중심으로
Other Titles
A Study on Air Freight Forwarders` Airline Choice Factors and Alternatives -Focusing on Small Cargoes in Short- and Mid-Haul Routes-
Author
김태복
Keywords
항공포워더; 항공사 선택요인; 저비용항공사; 대형항공사; 소형화물; AHP기법; Air Freight Forwarder; Airline Choice Factor; LCC; FSC; Small Cargoes; AHP Method
Issue Date
2015-12
Publisher
한국항공경영학회
Citation
한국항공경영학회지, v. 13, NO 6, Page. 77-95
Abstract
국적 저비용항공사들이 2012년에 국제선 화물운송사업을 시작한 이래 이들이 운송한 소형화물의 항공운송물량이 크게 증가하였고, 우리나라의 항공운송시장에서 운송건수측면에서 소형화물운송의 점유율이 매우 높으나, 국적 저비용항공사들의 수출화물의 공급스페이스 이용률은 아직 낮은 수준이다. 따라서, 본 논문에서는 중단거리노선에서 소형화물의 수출운송 시 항공포워더의 항공사 선택요인으로 어떤 것들이 선호되는지와, 그 선택대안으로 국적 저비용항공사와 대형항공사 중 어느 쪽이 더 선호되는지를 파악하고,그들의 경쟁력 제고를 위한 시사점 도출을 위해 연구를 진행하였다.본 연구에서는 AHP기법을 이용한 연구모형을 설정하고, 이메일을 통한 설문조사를 실시하였다. 분석결과 에 따르면, 소형화물의 경우에도 전체화물과 전체노선을 대상으로 한 선행연구에서와 같이, 항공사 선택요인은 비용요인이 가장 높은 중요도를 보였고, 그 다음은 운송특성요인, 서비스특성요인의 순으로 나타났다. 또한, 항공사 선택대안은 대형항공사가 종합적인 선호도측면에서 국적 저비용항공사보다 약간 앞선 것으로 파악되었다. 선택요인별로 보면, 대형항공사는 운송특성과 서비스특성 측면에서 국적 저비용항공사보다 선호도가 앞섰으나, 비용측면에서는 국적 저비용항공사에 뒤진 것으로 나타났다. 국적 저비용항공사들은 운송스케쥴의 신뢰성과 인센티브제도의 개선을 통해 경쟁력을 높??수 있으며, 대형항공사들은 소형화물에 대해 운송요율을 저렴하게 함으로써 더 나은 경쟁력을 가질 수 있는 것으로 시사되었다. 본 연구의 주된 차별성은 중단거리노선에서의 소형화물에 국한하여 항공포워더의 항공사 선택요인에 대한 분석을 했고, 선택대안을 추가하여 분석의 범위를 확대했으며, 항공사들의 경쟁력 제고를 위한 실무적 시사점을 제공했다는 점에 있다. Since Korean national flag LCCs(low cost carriers) started their international cargo transport in 2012, their transport volumes of small cargoes have increased significantly. However, the utilization rate of their supplied space for export cargoes is still quite lower than expected. And the portion of small cargoes in Korean air transport market is noticeably high. Thus this study is designed to find out which airline choice factors are preferred in the export transport of small cargoes in short-and mid-haul routes, and which out of FSCs(full service carriers) and Korean LCCs as alternatives is preferred, In addition, we try to get implications for improving the competitiveness of the FSCs and Korean LCCs. The research model is based on the AHP method and the survey is conducted by email. The survey results show that even for the small cargoes the Cost factor is the highest in the weight level among the airline choice factors, and then followed by the Transport Characteristics factor and the Service Characteristics factor, which is in an existing study on whole cargoes and whole routes, and that the FSCs exceed the Korean LCCs in the synthesized priority. The survey results also show that the FSCs’ priority exceeds the Korean LCCs in the factors of Transport Characteristics and Service Characteristics, but falls behind the LCCs in the Cost factor. It is implied that the Korean LCCs can enhance their competitiveness by improving the reliability in transport schedule and the incentive system, and that the FSCs can have better competitiveness by lowering their rates for small cargoes. The main differences of this study from the existing studies are that the analysis target for the airline choice factors of air freight forwarders is limited to the small cargoes in short-and mid-haul routes, that the choice alternatives are also analyzed in addition to the choice factors, and that it provides empirical implications for improving the competitiveness of the airlines.
URI
http://kiss.kstudy.com/journal/thesis_name.asp?tname=kiss2002&key=3390275http://hdl.handle.net/20.500.11754/30282
ISSN
1738-1576
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