647 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author유영만-
dc.date.accessioned2017-09-20T06:07:05Z-
dc.date.available2017-09-20T06:07:05Z-
dc.date.issued2015-12-
dc.identifier.citation학습과학연구, v. 9, NO 3, Page. 170-189en_US
dc.identifier.issn1976-684X-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/Article/NODE06575434-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/29261-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 기업교육강사 전문성의 지향점으로 맹자의 사단지심에 기반을 두어 사회적 선(善)을 실현하는 상생(相生)의 전문성 개발을 위한 과정을 분석함으로써, 국내 기업교육강사들의 전문성 개발에 시사점을 제공하는데 있다. 본 연구를 위하여 11명의 기업교육강사들이 참여하였으며, 심층면담을 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 교육생에 대한 애정, 공감커뮤니케이션, 업에 대한 만족감, 니즈 파악, 자기반성, 지속적 자기개발의지, 칭찬, 건설적 피드백, 결정적 질문 및 개입, 현장경험, 외부환경에 대한 민감도 유지, 언어적/비언어적 매너, 자료 공유, 역할부여로 총 14가지의 기업교육강사의 전문성 요소를 규명하였다. 이를 다시 사단지심의 범주로 8개의 구성요소로 함축하였다. 측은지심의 구인요소로‘자발성 인정’, ‘업에 대한 가치 인식’이 도출되었으며, 수오지심은 ‘자기 피드백’, ‘동기부여’, 시비지심은‘효과적 소통’, ‘풍부한 경험’, 사양지심은 ‘기본매너’, ‘개방적 태도’로 구인하고, 이들 간의 관계를 파악하여 전문성 개발과정을 규명하였다. 본 연구결과는 강사 스스로의 발전은 물론 교육생의 성장을 돕는 기업교육강사로서의 전문성을 규명하였다. 이는 향후 기업교육강사의 전문성 개발방안을 밝히는데 필요한 기초자료를 제공하는데 의의를 지닌다. The purpose of this study is to provide indications for domestic HRD facilitator’s professionalism development by analyzing the process of professionalism development of mutual existence that realizes the social good, not taking personal benefits only, on the basis of Mencius’ Four Clues of Virtue as the destination of HRD facilitator’s professionalism. 11 HRD facilitators joined this study , which verified 14 professionalism factors through in-depth interviews through which this study found out their affection for trainees, sympathizing communication, will for continued self-development, satisfaction with their job, needs, self-reflection, praising, constructive feedback, decisive questioning and intervention, on-site experience and keeping sensitive to outside environment, verbal/nonverbal manners, data sharing and role-giving. The 14 factors were again summarized into 8 constituents in the category of Four Clues of Virtue. ‘Recognizing spontaneity’ and ‘recognizing the job’ were drawn out as driving factors for Compassion, ‘self-feedback’ and ‘motivation’ as driving factors for Hatred of Evil, ‘effective communication’ and ‘rich experience’ as driving factors for Knowing Good and Evil and ‘basic manners’ and ‘open attitude’ as driving factors for Humility. By finding relation among these factors, the process of professionalism development was verified. This study has its significance in that it provides basic data necessary to help facilitators grow, verify their professionalism as HRD facilitator and reveal future directions to develop their professionalism.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한양대학교 교육공학연구소en_US
dc.subjectMencius's Four Clues of Virtueen_US
dc.subjectHRD facilitatoren_US
dc.subjectprofessionalismen_US
dc.subject맹자의 사단지심en_US
dc.subject기업교육강사en_US
dc.subject전문성en_US
dc.title기업교육강사 전문성 개발과정에 관한 연구-맹자의 사단지심(四端之心)을 기반으로en_US
dc.title.alternativeA study on Professionalism Development for HRD Facilitator - Based on Mencius"s Four Clues of Virtue -en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no3-
dc.relation.volume9-
dc.relation.page170-189-
dc.relation.journal학습과학연구-
dc.contributor.googleauthor송춘의-
dc.contributor.googleauthor유영만-
dc.contributor.googleauthorSong, Choon-Ee-
dc.contributor.googleauthorYoo, Young-Man-
dc.relation.code2015041600-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY-
dc.identifier.pid010000-
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE