1967 3346

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author박주호-
dc.date.accessioned2016-10-10T01:00:56Z-
dc.date.available2016-10-10T01:00:56Z-
dc.date.issued2015-04-
dc.identifier.citation한국교육, v. 42, NO 1, Page. 81-105en_US
dc.identifier.issn1599-2659-
dc.identifier.urihttps://www.kedi.re.kr/khome/main/journal/selectJournalForm.do?maxLinks=10&maxResults=10&currentPage=1&plNum0=10365&plKind=KD-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/23678-
dc.description.abstract본 연구는 교사의 협력활동과 수업전문성 효과 인식의 관계에서 수업효능감이 어떻게 매개하고 있는지를 분석하였다. 세 요인의 관계를 분석하기 위하여 구조방정식 모형을 실행하였다. 연구대상은 OECD TALIS 2013에 참여한 우리나라 177개 중학교 교사 2,933명이다. 구조방정식모형 분석 결과, 첫째 교사의 협력활동과 수업효능감은 모두 수업전문성 효과 인식에 정적으로 유의미하게 영향을 미치고 있으며, 나아가 교사의 협력활동과 수업전문성 효과 인식의 관계에서 수업효능감이 정적인 매개역할을 하고 있음을 확인하였다. 둘째 교사의 협력활동과 수업전문성 효과 인식의 관계에서 수업효능감의 매개기능은 완전매개모형보다는 부분매개모형이 통계적으로 보다 더 적합하다는 것을 확인하였다. 이러한 연구결과는 교사의 수업전문성을 향상시키기 위해서는 교사의 협력활동 촉진뿐만 아니라 수업효능감에 대한 제고도 중요한 역할을 한다는 점을 시사한다. Purpose : This study examined the mediationg effect of instructional efficacy as it pertains to a teacher's collaborative activities and their perception of instructional professionalism's effectiveness. Design/methodology/data/approach : Structural equation modeling was conducted to determine the relationship of these three dimensions. The data used in this study came from the OECD Teaching and Learning International Study (TALIS) 2013, which consists of 2,933 teachers from 177 secondary schools. Findings/Results : This study produced two major findings. First, teacher collaboration had a positive impact on both the perceptiion of instructional professionalism's effectiveness and instructional efficacy. In addition, instructional efficacy had a positive impact on enhancing the perception of instructional professionalism's effectiveness. Second, structural equation modeling in this study found that the partial mediation effect model of instructional efficacy as pertains to teacher collaboration and the perception of instructional professionalism's effectiveness is a better fit for the data than the full mediation effect model. Value : This study implies that teacher's instructional efficacy as well as collaborative activity can play a powerful role in enhancing their instructional professionlism.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2012년도 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 연구되었음(NRF-2012S1A5B8A02027810).en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국교육개발원en_US
dc.subject교사협력활동en_US
dc.subject수업전문성en_US
dc.subject수업효능감en_US
dc.subjectteacher collaborationen_US
dc.subjectinstructional professionalismen_US
dc.subjectinstructional efficacyen_US
dc.title교사협력활동과 수업전문성 효과 인식의 관계에서 수업효능감의 매개효과 분석en_US
dc.title.alternativeThe Mediation Effect of Instructional Efficacy as it Pertains to a Teacher's Collaborative Activities and their Perception of Instructional Professionalism's Effectivenessen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1-
dc.relation.volume42-
dc.relation.page81-105-
dc.relation.journal한국교육-
dc.contributor.googleauthor박주호-
dc.contributor.googleauthor송인발-
dc.contributor.googleauthor김화영-
dc.contributor.googleauthor곽현주-
dc.contributor.googleauthorPark, Joo Ho-
dc.contributor.googleauthorSong, In Bal-
dc.contributor.googleauthorKim, Hwa Young-
dc.contributor.googleauthorKwak, Hyun Joo-
dc.relation.code2015040288-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF EDUCATION-
dc.identifier.pidjhpark1028-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE