889 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author권송택-
dc.date.accessioned2016-10-05T07:55:34Z-
dc.date.available2016-10-05T07:55:34Z-
dc.date.issued2015-04-
dc.identifier.citation음악논단, v. 33, Page. 29-66en_US
dc.identifier.issn1738-1452-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06291778-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/23587-
dc.description.abstract이 논문은 말러의 음악적 특이성을 음악 양식사와 작품과 이와 연관된 다양한 프로그램의 내부적 논리로만 설명하려던 그간의 방식을 확장하여 사회, 문화와의 관계 안에서 살펴보려는 시도이다. 말러의 음악적 특징을 세기말 빈의 정치, 사회, 문화적 문맥 안에서 일어난 언어비평의 관점에서 재조명하여 빈의 모순된 가치에 대항하는 다른 예술가들의 입장과 말러의 입장이 왜 다른지를 설명하였다. 이에 따라 말러 음악의 특징을 전통을 완전히 부정하는 것이 아니라 전통적 기반 위에서 모순을 표현하려고 한 점, 세기말 사회의 진리와 현실의 불일치에서 오는 가치전도를 일차적 파라미터인 선율이나 화성 등이 아니고 이차적 파라미터인 음조로 표현하려고 한 점, 그리고 다양한 음악적 장치를 통해 아이러니 등으로 나타내는 점을 그의 교향곡 7번 1악장을 통하여 설명하였다. This paper is an attempt to understand the characteristic features in Mahler’s music by focusing attention to social and cultural aspects in his works, as an extension to the common methodology that has been employed by examining the internal logic concerning the musical style and the related program to his works. Herein, I tried to explain why Mahler had a different view in contrast to other contemporary artists by analyzing the characteristics of his music in the aspect of the critique of the limits of language in the contexts of politics, society, and culture in la fin de siecle Vienna. To this end, the 1st movement of Symphony No. 7 was analyzed, which revealed his efforts to express 1) the value contradiction while keeping the most of the traditional foundation, 2) the value inversion caused by the inconsistencies between the truth and the reality of the life in fin de siecle Vienna by focusing on the second parameter, tone, rather than on the first parameter, melody or harmony, etc. and 3) irony via diverse musical manipulation.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2012년 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2012S1A5A2A01019276).en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한양대학교 음악연구소en_US
dc.subject말러 7번 교향곡 1악장en_US
dc.subject말러의 아이러니en_US
dc.subject세기말 빈en_US
dc.subject언어비평en_US
dc.subject로베르트 무질en_US
dc.subject카를 크라우스en_US
dc.subject루드비히 비트겐슈타인en_US
dc.subject프리드리히 니체en_US
dc.subject해체en_US
dc.subject빈 모더니즘en_US
dc.subject타자화en_US
dc.subjectMahler’s 7th Symphonen_US
dc.subjectMahler’s ironyen_US
dc.subjectin fin desiècle in Viennaen_US
dc.subjectthe critique of the limits of languageen_US
dc.subjectRobert Musilen_US
dc.subjectKarl Krausen_US
dc.subjectLudwig Wittgensteinen_US
dc.subjectFriedrich Nietzscheen_US
dc.subjectdeconstructionen_US
dc.subjectWien Modernismen_US
dc.subjectothernessen_US
dc.title말러 vs. 빈 모더니즘en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.volume33-
dc.relation.page29-66-
dc.relation.journal음악논단-
dc.contributor.googleauthor권송택-
dc.relation.code2015041301-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF MUSIC[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF COMPOSITION-
dc.identifier.pidkwon1258-
Appears in Collections:
COLLEGE OF MUSIC[S](음악대학) > COMPOSITION(작곡과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE