Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author고윤미-
dc.date.accessioned2024-08-07T04:50:04Z-
dc.date.available2024-08-07T04:50:04Z-
dc.date.issued2023-05-
dc.identifier.citation컴퓨터교육학회 논문지, v. 26, no 3, page. 57-66en_US
dc.identifier.issn1598-5016en_US
dc.identifier.issn2733-9785en_US
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002960971en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/191373-
dc.description.abstract본 연구는 학교 정규 수업이 아닌 방학 중 캠프 또는 방과 후 프로그램에서 활용할 수 있는 구성주의 기반의 인공지능 리터러시 수업을 개발하고 효과성을 분석하는 것에 목적이 있다. 이를 위해, 디자인 중심 수업 모델(NDIS)을 활용한 온·오프라인 블랜디드 교육 프로그램을 개발하였으며, 고등학생 132명을 대상으로 적용하여 인공지능 인식 및 가치, 문제해결에 대한 사전/사후 변화와 만족도를 분석하였다. 주요 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 학생들의 인공지능 리터러시 수준은 전반적으로 향상된 것으로 확인하였다. 특히, 인공지능에 대한 인식과 함께 문제해결에 대한 자신감이 향상한 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 성별 분석 결과를 보면, 남학생의 사전/사후 수준이 여학생보다 상대적으로 높게 나타났으나 전체적으로는 남녀 모두 향상되었다. 셋째, 학생들의 수업 만족도를 살펴본 결과 강사 및 교수법에 대한 만족도가 상대적으로 높게 나타났다. 본 연구는 이러한 결과를 토대로 구성주의 기반 비정규 교과 프로그램에 대한 효과성을 논의하고, 향후 인공지능 리터러시 교육을 위한 시사점을 제시하였다.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study was to develop and analyze the effectiveness of a constructivist-based AI literacy programs suitable for vacation-camps or after-school programs. For this purpose, an online-offline blended program was developed using a design-driven instructional model (NDIS). This program was applied to 132 high school students to analyze changes in preand post-test scores and satisfaction levels in AI awareness, values, and problem-solving skills. Key findings include the following: First, an overall improvement in students’ AI literacy levels was noted. In particular, their confidence in problem-solving and their awareness of AI increased. Second, the results of the gender analysis showed that the pre- and post-test levels of male students were relatively higher than those of female students. However, overall, both males and females showed improvement. Third, student satisfaction surveys indicated that they were relatively satisfied with the instructor and the teaching method. Based on these results, this study discusses the effectiveness of a constructivist-based non-curricular program and suggests implications for future AI literacy education.en_US
dc.languagekoen_US
dc.publisher한국컴퓨터교육학회en_US
dc.relation.ispartofseriesv. 26, no 3;57-66-
dc.subject인공지능 리터러시en_US
dc.subjectSW·AI 교육en_US
dc.subject비정규 교과 프로그램en_US
dc.subject구성주의en_US
dc.subject디자인 중심 수업 모델en_US
dc.subjectAI Literacyen_US
dc.subjectSW·AI Educationen_US
dc.subjectNon-formal curriculum programen_US
dc.subjectConstructivism/Constructionismen_US
dc.subjectNDIS Modelen_US
dc.title디자인 중심 모델(NDIS) 기반 고등학생 대상 인공지능 리터러시 교육 프로그램의 효과성 분석en_US
dc.title.alternativeAnalysis of the Effectiveness of an Artificial Intelligence Literacy Education Program for High School Students Based on NDIS Modelen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.32431/kace.2023.26.3.005en_US
dc.relation.journal컴퓨터교육학회 논문지-
dc.contributor.googleauthor고윤미-
dc.contributor.googleauthor김한성-
dc.relation.code2023030018-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakEXECUTIVE VICE PRESIDENT FOR ERICA[E]-
dc.identifier.pidalice8105-
Appears in Collections:
ETC[S] > 연구정보
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE