디자인 중심 모델(NDIS) 기반 고등학생 대상 인공지능 리터러시 교육 프로그램의 효과성 분석

Title
디자인 중심 모델(NDIS) 기반 고등학생 대상 인공지능 리터러시 교육 프로그램의 효과성 분석
Other Titles
Analysis of the Effectiveness of an Artificial Intelligence Literacy Education Program for High School Students Based on NDIS Model
Author
고윤미
Keywords
인공지능 리터러시; SW·AI 교육; 비정규 교과 프로그램; 구성주의; 디자인 중심 수업 모델; AI Literacy; SW·AI Education; Non-formal curriculum program; Constructivism/Constructionism; NDIS Model
Issue Date
2023-05
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, v. 26, no 3, page. 57-66
Abstract
본 연구는 학교 정규 수업이 아닌 방학 중 캠프 또는 방과 후 프로그램에서 활용할 수 있는 구성주의 기반의 인공지능 리터러시 수업을 개발하고 효과성을 분석하는 것에 목적이 있다. 이를 위해, 디자인 중심 수업 모델(NDIS)을 활용한 온·오프라인 블랜디드 교육 프로그램을 개발하였으며, 고등학생 132명을 대상으로 적용하여 인공지능 인식 및 가치, 문제해결에 대한 사전/사후 변화와 만족도를 분석하였다. 주요 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 학생들의 인공지능 리터러시 수준은 전반적으로 향상된 것으로 확인하였다. 특히, 인공지능에 대한 인식과 함께 문제해결에 대한 자신감이 향상한 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 성별 분석 결과를 보면, 남학생의 사전/사후 수준이 여학생보다 상대적으로 높게 나타났으나 전체적으로는 남녀 모두 향상되었다. 셋째, 학생들의 수업 만족도를 살펴본 결과 강사 및 교수법에 대한 만족도가 상대적으로 높게 나타났다. 본 연구는 이러한 결과를 토대로 구성주의 기반 비정규 교과 프로그램에 대한 효과성을 논의하고, 향후 인공지능 리터러시 교육을 위한 시사점을 제시하였다.
The purpose of this study was to develop and analyze the effectiveness of a constructivist-based AI literacy programs suitable for vacation-camps or after-school programs. For this purpose, an online-offline blended program was developed using a design-driven instructional model (NDIS). This program was applied to 132 high school students to analyze changes in preand post-test scores and satisfaction levels in AI awareness, values, and problem-solving skills. Key findings include the following: First, an overall improvement in students’ AI literacy levels was noted. In particular, their confidence in problem-solving and their awareness of AI increased. Second, the results of the gender analysis showed that the pre- and post-test levels of male students were relatively higher than those of female students. However, overall, both males and females showed improvement. Third, student satisfaction surveys indicated that they were relatively satisfied with the instructor and the teaching method. Based on these results, this study discusses the effectiveness of a constructivist-based non-curricular program and suggests implications for future AI literacy education.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002960971https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/191373
ISSN
1598-5016; 2733-9785
DOI
https://doi.org/10.32431/kace.2023.26.3.005
Appears in Collections:
ETC[S] > 연구정보
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE