30 0

Kano 모델에 의한 굿즈 디자인 소비자 선호도 연구 - 둔황(敦煌) 굿즈 디자인을 중심으로 -

Title
Kano 모델에 의한 굿즈 디자인 소비자 선호도 연구 - 둔황(敦煌) 굿즈 디자인을 중심으로 -
Other Titles
Research on Consumer Preferences in Goods Design Based on the Kano Model Focused on Dunhuang Goods Design
Author
정의태
Keywords
Kano Model; Kano 모델; Consumer Preference; 소비자 선호; Goods Design; 굿즈 디자인
Issue Date
2024-06-30
Publisher
한국디자인리서치학회
Citation
한국디자인리서치(Korea Institute of Design Research Society), v. 9, no 2, page. 45-56
Abstract
둔황 굿즈는 둔황 문화의 계승과 홍보를 위한 중요 매개체로, 문화소비는 점차 정신문화의 요구를 충족시키는 중요한 활동이 되어가며, 그 시장 규모도 확대되고 있다. 본 연구 목적은 Kano 요구 모델을 활용하여 소비자들이 둔황 굿즈에 대해 가지는 요구를 분석하고, 둔황 굿즈의 현황을 이해하여 제품 디자인 및 개발의 최적화 방향을 제시하는 것이다. 문헌과 사례를 분석하여 연구의 틀을 만들고, Kano 모델을 사용하여 소비자 수요 설문조사를 바탕으로 둔황 굿즈의 소비자 수요와 구매 만족도 간의 관계를 분석하고, 생성형 인공지능의 도움으로 새로운 디자인을 제안하여 소비자의 소비 경험을 향상하고자 한다. 연구 결과는 굿즈의 디자인 및 개발 과정에서 문화적 요소를 우선시하는 동시에 소비자의 요구를 반영해야 한다는 것을 보여준다. Better-worse 계수에 따라 지역 특색, 문화 코드 및 실용성이 소비자의 기대에 가장 부합하는 요구사항임을 알 수 있었다. 본 연구는 둔황 굿즈의 디자인 현황 분석을 통해 소비자의 요구에 따라 새로운 디자인 방향을 제시하고 둔황 굿즈 개발을 위한 과학적 근거와 참고 자료를 제공한다.
Dunhuang goods are a medium for the inheritance and promotion. Cultural consumption has become an important activity to meet the needs of spiritual culture. The purpose of this study is to analyze the consumer needs for Dunhuang products using the Kano model, understand the current status of Dunhuang products, and provide optimization directions for product design. Literature and cases are analyzed to form a framework, and the Kano model is used to see the relationship between demand and purchase satisfaction with consumer surveys, and new designs are proposed with the help of generative AI to improve consumers' experience. The research shows that in the design and development of goods, cultural factors should be prioritized while reflecting consumer needs. According to the better-worse coefficient, regional characteristics, cultural codes, and practicality are the requirements that best meet consumer expectations. Through the analysis of the design of Dunhuang goods, this study suggests design directions according to consumer needs and provides scientific basis and reference.
URI
https://scholar.kyobobook.co.kr/article/detail/4010069445096https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/191209
ISSN
2509-2817
DOI
https://doi.org/10.46248/kidrs.2024.2.45
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE