43 0

고등교육기관 내 문제중심학습과 성과 측정에 대한 연구: IC-PBL 성과 평가지표를 중심으로

Title
고등교육기관 내 문제중심학습과 성과 측정에 대한 연구: IC-PBL 성과 평가지표를 중심으로
Other Titles
A Study on IC-PBL(Industry-Coupled Problem-Based Learning) and Learning Performance Measurement in Higher Education Institutions
Author
박광호
Keywords
문제중심학습(PBL); IC-PBL; 학습성과; 교육; 군집 분석; Problem-Based Learning(PBL); Learning Performance; Education; Cluster Analysis
Issue Date
2022-12
Publisher
한국경영교육학회
Citation
경영교육연구, v. 37, no 6, page. 101-131
Abstract
[연구목적]본 연구는 4차 산업혁명 도래에 따른 급진적인 변화에 적응력을 높인 인재를 양성하기 위하여 많은 고등교육기관에서 최근 도입하고 있는 산학연계 문제중심학습(IC-PBL: Industry-Coupled Problem-Based Leaning) 방식의 효과성을 검토하고 학습성과 강화 및 활성화 방안을 모색하는 것을 목적으로 한다. [연구방법]IC-PBL이란 기존에 습득했던 이론을 실제 산업현장에서 발생하는 문제의 해결에 직접 적용하는 일련의 학습 방법론을 의미한다. 본 연구는 IC-PBL 수업의 학습성과를 비판적 사고(Critical Thinking), 의사소통 능력(Communication), 협업 능력(Collaboration), 창의력(Creativity) 등 4C로 정의하고 학습자의 IC-PBL 학습성과를 측정하는 성과 평가지표를 개발하고 연구에 활용하였다. [연구결과]IC-PBL 수업 시행 전과 비교해 학습자의 유의미한 수준의 학습성과 향상을 확인할 수 있었다. 또한 따라서 학습자에게 IC-PBL을 더욱 효과적으로 적용하기 위하여 학습 태도와 팀 시너지 등 군집에 대한 특성을 정의하였으며, 군집 분석 결과에 따라 구분되는 학습자 특성에 기반하여 교수자에 학습성과를 극대화하기 위한 효율적인 IC-PBL 교육 방법을 제안하였다. [연구의 시사점]본 연구를 통해 IC-PBL 기반의 수업이 학습자의 문제해결 학습 활동에 긍정적인 영향을 미친다는 사실과 함께, 나아가 산업현장의 문제해결능력과 미래사회를 주도하는 역량을 지닌 인재 양성을 위하여 IC-PBL 수업 방식이 타 고등교육기관 및 중등 교육기관 등에서도 적극적으로 활용될 필요가 있음을 시사한다.
[Purpose]This study was conducted to review the effectiveness of the IC-PBL method recently introduced by many higher education institutions to cultivate talents who have improved adaptability to radical changes following the adventof the 4th Industrial Revolution, and to find ways to strengthen and revitalize learning outcomes.[Methodology]IC-PBL refers to a methodology that directly applies the previously acquired theory to the solution of problems occurring in the actualindustrial field. This study defined the learning outcomes of IC-PBL classes as 4C: Critical Thinking, Communication, Collaboration, and Creativity, and produced learning performance evaluation indicators to measure them. [Findings]After the implementation of the IC-PBL class, the improvement of learners’ learning outcomes was confirmed. Therefore, in order to apply IC-PBL more effectively to learners, characteristics of clusters such as learning attitude and team synergy were defined, and an efficient IC-PBL education method was proposed to maximize learning outcomes to instructors based on learner characteristics classified according to cluster analysis results.[Implications]This study suggests that IC-PBL-based classes have a positiveeffect on learners’ problem-solving learning activities, and that IC-PBL teaching methods need to be actively used in other high school and secondary education institutions to foster human resources with problem-solving skillsand future society.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11195065https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/190957
ISSN
1598-8651; 2714-027X
DOI
10.23839/kabe.2022.37.6.101
Appears in Collections:
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE