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시각적 일관성이 고급 소비재의 가치 인식에 미치는 영향 : 한국 MZ세대 구매동기의 매개효과를 중심으로

Title
시각적 일관성이 고급 소비재의 가치 인식에 미치는 영향 : 한국 MZ세대 구매동기의 매개효과를 중심으로
Other Titles
The Effect of Visual Consistency on Value Perception of Luxury Goods : Focusing on the Mediating Effect of Korean MZ Generation Purchase Motivation
Author
정의태
Keywords
visual consistency; 시각적 일관성; value perception; 가치 인식; luxury goods purchase; 고급 소비재 구매
Issue Date
2023-12-30
Publisher
한국공공사회학회
Citation
공공사회연구(Journal of Public Design), v. 3, no 4, page. 31-40
Abstract
마케팅과 소비자 행동 분야의 연구에서는 고가 소비 제품의 가치와 지위의 형성 과정에 종종 주목한다. 본 연구는 시각적 일관성이 고급 제품 가치 인식에 미치는 영향을 조사하며 MZ 세대 구매 동기의 상관관계를 살펴보았다. 본 연구의 목적은 시각적 일관성이 고급 소비재의 가치 인식에 미치는 영향을 탐구하는 것이다. 이를 통해 시각적 일관성 전략이 고가 제품의 지각된 가치와 감정적 가치에 어떻게 영향을 미치며, 현대 소비자의 구매 의사결정에 어떤 개선을 가져올 수 있는지 연구하였다. 본 연구는 연구 모델과 가설을 통해 시각적 일관성, 고급 브랜드 가치 인식 및 MZ 세대의 구매 동기 사이의 상호작용을 조사했다. 연구는 질적, 양적 기법을 결합한 혼합 방법론을 사용하였고, 변수 간의 관계를 검증하기 위해 가설을 설정했다. 데이터 수집은 설문 조사를 통해 이루어지며, 통계 분석 방법을 사용하여 분석을 수행했다. 분석 결과, 시각적 일관성, 고급 소비재 가치 인식 및 MZ 세대 구매 동기 사이의 중요한 관계를 확인했고, 구매 동기의 매개 효과를 확인했다. 본 연구는 시각적 일관성과 고급 소비재 브랜드 가치 인식에 미치는 영향에 대한 통찰력을 제공하였다. 이 연구 결과는 고급 소비재 브랜드가 일관성을 유지하기 위해 사용하는 시각적 요소를 주의 깊게 고려해야 함을 나타냈다. 이 연구 결과는 고급 소비재 브랜딩과 소비자 행동의 변화하는 환경에서 이러한 역학을 이해하고 활용하려는 마케터, 디자이너, 그리고 기업들에게 시사점을 제시한다.
The fields of marketing and consumer behavior study often focus on the formation of value and status of high-end consumer products. This study examines the impact of visual consistency on the perceived value of luxury products and correlates with the purchase motivation of Generation MZ. The purpose of this study is to explore the impact of visual consistency on the value perception of luxury consumer products. It revealed how visual consistency strategies can influence the perceived value and emotional value of high-end products and how they can improve the purchase decision-making of consumers. Through a research model and hypotheses, this study researched the interaction between visual consistency, perceived value of luxury brands, and purchase motivation of Generation MZ. The study used a mixed methodology combining qualitative and uantitative techniques, and hypotheses were developed to test the relationships between variables. Data was collected through a survey and analyzed. The results of the analysis confirmed a relationship between visual consistency, perceived value of luxury goods, and purchase motivation, and confirmed the mediating effect of purchase motivation. This study provided insights into visual consistency and its impact on the value perception of luxury consumer goods brands. The findings indicate that brands should carefully consider the visual elements and have implications for marketers, designers, and companies seeking to understand and leverage these dynamics of luxury branding and consumer behavior..
URI
https://www.earticle.net/Article/A446167https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/190855
ISSN
2799-3167
DOI
http://doi.org/10.54545/kspd.2023.12.31
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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