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중국 유학생의 사용성 향상을 위한 부동산 UI/UX 디자인 연구

Title
중국 유학생의 사용성 향상을 위한 부동산 UI/UX 디자인 연구
Other Titles
A Study on the Design of Real Estate UI to Improve Usability of Chinese Students Focusing on UI/UX design of Zigbang and Dabang
Author
송지성
Keywords
Chinese Student; 중국 유학생; Korea Real Estate App; 한국 부동산 앱; UI/UX Design; UI/UX 디자인
Issue Date
2024-03-30
Publisher
한국공공디자인학회
Citation
공공디자인연구(Journal of Public Design), v. 4, no 1, page. 37-47
Abstract
최근 몇 년간 한국 유학을 선택하는 중국 유학생의 수가 지속적으로 증가하고 있으며, 유학생들은 한국 생활에서 주로 주거 문제를 직면한다. 모바일 애플리케이션은 현재 한국에서 주택 매물을 구할 때 중요한 수단으로 자리 잡은 반면, 중국 유학생의 경우 외국인 타깃 기능 부족과 언어 장벽으로 인해 사용자 경험에 대한 만족도가 상대적으로 낮았다. 본 연구는 한국 부동산 애플리케이션을 사용하는 유학생들의 문제점을 해결하고 중국 유학생의 사용 경험을 개선하는 것을 목표로 하며, 모바일 앱 데이터 분석 네트워크에서 발표한 20대의 사용 비중이 높은 부동산 애플리케이션 직방과 다방을 연구 대상으로 선정하고 관련 문헌 분석과 설문조사를 실시하였다. 설문조사 결과 분석을 통해 국내 부동산 애플리케이션의 문제점을 파악하고, 이를 바탕으로 직방의 오리지널 디자인을 기반으로 기능, 콘텐츠, 그리고 인터페이스 구성의 세 가지 측면에서 디자인 개선 방안을 제안하였다. 이에 본 연구는 한국 대표 부동산 애플리케이션이 외국인을 타깃으로 사용성을 효과적으로 향상시킬 수 있도록 새로운 관점을 제시하였다.
According to the data, the choice of Chinese students to study in South Korea has shown a continuous growth trend in recent years. Housing is the primary problem to solve, and searching for suitable housing through mobile phones has become an important way to find housing. However, for Chinese overseas students, the user experience satisfaction of this group is relatively low due to the lack of targeted functions and language barrier. Therefore, the purpose of this study is to solve the pain points of using Korean real estate application software for international students and improve the usability of Chinese international students. The scope of the study selected Zigbang and Dabang, real estate applications with a high proportion of young people using real estate applications published by Mobile Application Data Analysis Network, as the analysis object. Research methods Through literature analysis and questionnaire survey, the existing problems of real estate application software in South Korea were obtained from the results of the questionnaire survey, and effective improvement ideas were put forward. Based on the original design of Zigbang, the author improved the design from the three aspects of function composition, content composition and interface composition, thus solving the pain points existing in the use of Chinese students, and further improving the user experience of South Korea real estate app.
URI
https://scholar.kyobobook.co.kr/article/detail/4010068954973https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/190488
ISSN
2799-3167
DOI
10.54545/kspd.2024.03.37
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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