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공간재생 마케팅 전략요소가 소비자 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구 -중국 폐공장 재생 복합문화공간 사례를 중심으로-

Title
공간재생 마케팅 전략요소가 소비자 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구 -중국 폐공장 재생 복합문화공간 사례를 중심으로-
Other Titles
A Study on the Influence of Space Regeneration Marketing Strategy Element on Consumer Purchase Intention- Focusing on the case of a complex cultural space for regeneration of abandoned factories in China -
Author
김경숙
Keywords
Space Regeneration Marketing Strategy Elements; Abandoned factory; Complex Cultural Space; Purchase intention; Consumption; 공간재생 마케팅 전략요소; 폐 공장; 복합 문화 공간; 구매의도; 소비
Issue Date
2023-06
Publisher
한국공간디자인학회
Citation
한국공간디자인학회 논문집, v. 18, NO 4, Page. 11-26
Abstract
(연구배경 및 목적) 21세기를 맞아 산업화 시대가 끝나고 정보화 시대가 도래됨에 따라 산업 시설물의 방치 현상으로 인한 폐공장 문제가 도시계획 차원의 이슈로 논의되고 있다. 폐공장은 과거 산업 공간으로서의 역할에서 정보화 시대에 이르러 다양한 지식 정보 제공의 공간으로 그 역할이 변화됨에 따라 폐공장들이 차지하던 장소는 이제 도심 지역의 토지 자원으로 부각되어 폐공장의 재생 문제는 시급한 상황이다. 한편 중국에서도 도시 현황과 특성에 맞는 폐공장 재생 방법의 필요성이 대두되고 있으며 효과적이고 경제적이며 문화적 소비에 도움이 되는 공간재생 마케팅 전략 방향의 모색이 필요한 상황이다. 이러한 배경 하에 본 연구의 목적은 선행연구를 통해 도출된 소비자 심리 관련 이론과 공간재생 마케팅 관련 전략 구성요소를 바탕으로 중국의 대표적인 폐공장 재생공간 사례에서 발생하는 매매행위와 관련된 공간 환경 내 인지 지각에 대한 소비자 구매 의도와 공간재생 전략요소와의 관계를 파악하고 분석하는 것이다. (연구방법) 연구대상은 중국 경제 문화의 주요 대도시에 있는 폐공장으로서 2000년대 이후 원형보존 상태로 개조되어 복합문화공간으로 활용되고 있는 대상으로 한정하였다. 연구방법은 사례별 소비자를 대상으로 공간재생 마케팅 전략요소별 구매 의도에 대한 설문 조사를 실시하여 SPSS 통계 프로그램을 통해 신뢰도 분석, 상관분석, 회귀분석의 통계적 방법을 이용하여 가설검증 분석을 수행하였다. (결과) 상관관계 분석과 회귀분석을 통해 공간적 측면에서의 지역성, 심미성, 문화적 측면에서의 상징성, 체험성, 마케팅 측면에서의 프로그램, 가치성이 구매 의도에서의 인지와 만족도에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 따라서 각 공간재생 마케팅 전략요소가 구매 의도에 긍정적인 영향을 미친다는 가설이 검증되었다. 종합적으로 보면 구매 의도에 가장 큰 영향을 미치는 것은 문화적 측면에서의 체험성과 상징성인 것을 알 수 있다. (결론) 본 연구는 중국이 앞으로 폐공장을 개조할 때 공간·문화·마케팅의 세 가지 측면을 고려해야 할 것으로 판단되었다. 구체적인 고려내용과 순서는 문화적 측면에서의 체험성 중의 공간 체험과 활동 체험, 상징성 중의 건축의 역사적 보존과 문화적 존중과 인식, 프로그램 중의 협력업체 제휴 및 운영 및 홍보, 심미성 중의 건축 외관과 내부 환경, 주요 편의시설, 가치성 중의 관광객 유치, 지역 사회 기여, 지역성 중의 교통과 위치, 주변 시설과 연결이다. 폐공장 활성화를 위해 공간재생 마케팅 전략요소와 구매 의도 요소를 도출하고 통계 방법을 이용하여 중국의 6가지 사례 중 각 요소 간의 영향 정도에 대한 통계적 분석을 연구하였다는 점에 의의를 두고자 한다. 이러한 시도는 이후 폐공장 공간재생 진행의 기초자료로 이용될 수 있을 것이라고 사료된다.
(Background and Purpose) With the end of the industrialization era and the advent of the information age in the 21st century, the issue of abandoned factories due to the neglect of industrial facilities was discussed as an issue at the urban planning level. As the role of abandoned factories has changed from an industrial facility space to various knowledge and information in the information age, the land occupied by them has now become land resources in urban areas, and the problem of their regeneration is becoming urgent. On the other hand, in China, the need for a method of regenerating abandoned factories suitable for urban status and characteristics is emerging, and it is necessary to find a direction for space regeneration marketing strategies that are effective, economical, and helpful for cultural consumption. Against this background, the purpose of this study is to identify and analyze the relationship between intangible consumer purchase intention and space strategy factors related to cognitive perception in the spatial environment related to sales behavior in cases of China's representative abandoned factory regeneration. (Method) As for the research method, a survey was conducted on the purchase intention of each space regeneration marketing strategy element, and a hypothesis verification analysis was performed using statistical methods such as reliability analysis, correlation analysis, and regression analysis through the SPSS statistical program. (Results) Through correlation and regression analysis, it was found that locality & aesthetics in terms of space, symbolism & experience in terms of culture, and programs & value in terms of marketing have a positive effect on perception and satisfaction in purchase intention. Therefore, the hypothesis that each space regeneration marketing strategy element had a positive effect on purchase intention was verified. Overall, it can be seen that experience and symbolism in terms of culture have the greatest influence on purchase intention. (Conclusions) It was judged that this study should consider three aspects of space, culture, and marketing when renovating abandoned factories in China in the future. The specific contents and order of considerations are spatial experience and activity experience in cultural aspects, historical preservation and recognition with respect of architecture in symbolism, operation by partnership and continuous promotion in programs, architectural appearance and internal environment in aesthetics, major amenities, community contribution, transportation and location in the locality, and connection with surrounding facilities. This study is meaningful in that it derives elements of space regeneration marketing strategy and purchase intention for the revitalization of abandoned factories and studies statistical analysis on the degree of influence between each element among six cases in China using statistical methods. It is believed that these attempts can be used as basic data for the progress of spatial regeneration in waste factories.
URI
https://information.hanyang.ac.kr/#/eds/detail?an=edskci.ARTI.10266372&dbId=edskcihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/190186
ISSN
1976-4405
DOI
10.35216/kisd.2023.18.4.11
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