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캉란(康然)땅콩의 흥미성 유발을 위한 패키지디자인 리뉴얼 연구

Title
캉란(康然)땅콩의 흥미성 유발을 위한 패키지디자인 리뉴얼 연구
Other Titles
A Study on Package Design Renewal for the Interest of Kangran Peanut
Author
송민정
Keywords
흥미성; 간식; 패키지디자인; Interes; Snack; Package Desig
Issue Date
2023-06
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구(A Journal of Brand Design Association of Korea), v. 21, NO 2, Page. 325-334
Abstract
현대 사회에서 사람들의 생활수준이 지속적으로 향상되고 있으며, 간식의 패키지디자인은 점차 사람들의 관심과 환영을 받고 있다. 차별화된 간식을 원하는 현대 소비자들은 브랜드 활성화를 위해 흥미로운 디자인을 통해 소비자의 심리적 요구를 시도하고 있다. 연구 목적은 흥미성을 유발하는 간식 '캉란(康然) 땅콩'의 디자인의 리뉴얼 제안이다. 연구 범위는 전 세계적으로 매출이 높은 8개의 땅콩 스낵 브랜드에 대한 심층 사례 분석 및 정량적 연구이다. 연구방법은 예비연구와 문헌자료를 통해 이론적으로 고찰하고, 실증사례 연구는 국내외 브랜드 포장디자인 특성에 대한 비교분석법으로 개선 전, 그리고 SWOT 분석을 바탕으로 흥미로운 디자인을 제시하는 것이다. 그리고 디자인 제안을 더욱 심화시킨다. 후를 비교하고, 한국과 중국의 188개 대상 기준으로 흥미성, 주목성, 독특성, 개성, 심미성, 주목의 5차원 설문평가 분석하였다. 분석 결과 흥미의 시각적 요소 조합이 간식 소비자의 흥미를 유발하는 데 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구결과 소비자의 흥미 유발을 디자인 방법으로 하여 레이아웃, 사진, 색상에 따라 디자인을 리뉴얼 한다. 평가 결과 전반적으로 흥미로운 향상된 것으로 나타났다. 디자인 특성은 흥미 있는 일러스트레이션과 선명한 색상을 적용하여 깔끔한 레이아웃과 조화를 형성했다.'캉란 땅콩'의 패키지 디자인 리뉴얼을 통해 흥미를 더하고, 소비자의 소비 수요를 유발할 수 있을 것으로 기대된다. 따라서 브랜드 인지도와 매출을 더욱 높일 수 있다.
In modern society, people's living standards are constantly improving, and snacks are gradually gaining attention and welcome. Modern consumers who want differentiated snacks are trying various marketing strategies to revitalize their brands. The purpose of this study is to propose a redesign of "Lecture Peanut", an interesting snack. The scope of the study is an in-depth case study and quantitative research on eight global peanut leisure brands with high sales. The research methodology was a theoretical examination through preliminary research and literature, and the empirical case study was a comparative analysis method of domestic and international brand packaging design characteristics to propose interesting designs based on pre-improvement and SWOT analysis,And further deepen the design proposal. The post-comparison, with 188 subjects from Korea and China, was analysed in a five-dimensional questionnaire evaluation of interest, attention, uniqueness, personality, aesthetics and attention. The analysis showed that the combination of visual elements of interest positively influenced the interest of snack food consumers. Based on the results, we renewed the design according to layout, photos, and colors, using consumer interest as a design method. The evaluation results showed an overall improvement. The design features are clean layout and harmony by applying interesting illustrations and vivid colors. It is expected that the renewal of the package design of "Kang Lan Peanut" will add interest and trigger consumer demand for consumption. Therefore, brand awareness and sales can be further increased.
URI
https://information.hanyang.ac.kr/#/eds/detail?an=edskci.ARTI.10266778&dbId=edskcihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/190182
ISSN
1738-0863
DOI
10.18852/bdak.2023.21.2.325
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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