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국제화수준이 기업 간 제휴형성에 미치는 영향: 기업 내부역량의 신호효과와 조직정당성 확보

Title
국제화수준이 기업 간 제휴형성에 미치는 영향: 기업 내부역량의 신호효과와 조직정당성 확보
Other Titles
Internationalization and Alliance Formation in KOSDAQ-Listed Firms: Signaling Effect of Firm Capabilities and Securing Legitimacy
Author
윤우진
Keywords
국제화; 제휴형성; 신호이론; 조직정당성; 기술적 역량; 기업집단 효과; Internationalization; Alliance; Signaling theory; Organizational legitimacy; Technological capabilities; Parent company effect
Issue Date
2024-02
Publisher
한국국제경영학회
Citation
국제경영연구
Abstract
본 연구는 기업의 국제화 수준이 기업 간 제휴 파트너로서의 매력도를 증가시키는지 검증해 보고자 하였다. 이와 더불어 기술적 역량과 기업집단 소속여부가 국제화 수준과 기업 간 제휴형성 사이의 관계를 강화시키는지도 함께 검증하였다. 가설의 검증을 위해 1997년 기준 코스닥 등록기업 리스트를 토대로 1997년부터 2014년까지 국내 242개 제조업체에서 수집한 3,546개의 쌍체 표본 자료(dyadic data)를 구성하였다. 음이항 회귀분석(negative binominal regression)을 사용한 실증분석 결과, 국제화 수준이 기업간 제휴형성에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 본 논문의 가설이 지지된다는 것을 확인할 수 있었다. 한편, 기술적 역량과 기업집단 소속여부는 기업 간의 제휴형성에 긍정적인 영향을 미치는 것이 확인되었으나 국제화 수준과 기업 간 제휴형성 사이에서의 조절효과는 나타나지 않았다. 본 논문의 결과에 따르면, 제휴 파트너 선택 과정에서 국제화 수준이라는 지표는 제휴 파트너 기업의 내부 역량에 대한 긍정적인 신호로 작용하여 조직 장(organizational field) 내에서의 잠재적 제휴 파트너로서의 정당성을 획득하는 수단이 될 수도 있음을 시사한다. 본 논문은 국제화 수준이라는 지표가 오디언스(audience)로 하여금 해당 조직의 내부역량에 대한 긍정적 기대효과를 유발할 수도 있음을, 실제 기업간의 전략적 제휴라는 상황적 맥락을 바탕으로 이론화하고 이를 실증분석 하였다는데 의의가 있다.
This study aims to verify whether the level of internationalization of a firm increases its attractiveness as an alliance partner among firms. In addition, this paper also tries to find out whether the parent company effect and technological capabilities strengthen the relationship between the level of internationalization and the formation of alliances among firms. The result of empirical analysis using negative binominal regression suggests that the level of internationalization would have a positive effect on the formation of alliances among firms. On the other hand, this study finds that technological capabilities, one of the moderating variables of this paper, have a positive effect on the formation of alliances among firms. However, there is no moderating effect between the level of internationalization and the alliance formation. In addition, this study also shows that there is a positive relationship between the parent company effect, one of the moderating variables of this paper, and the formation of an alliance among firms. However, the hypothesis that the parent company effect is likely to strengthen the relationship between the level of internationalization and the alliance formation is not supported. This paper is meaningful in that it theorizes that the level of internationalization might cause a positive expectation about the organization's internal capabilities to an external audience, and empirically analyzes the story based on the context of strategic alliances among firms.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART003054908https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/189471
ISSN
2465-9738; 1598-2718
DOI
10.14365/ibj.2024.35.1.2
Appears in Collections:
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
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