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기반 건축물 해체 계획 및 관리 통합 BIM 프레임워크 제안

Title
기반 건축물 해체 계획 및 관리 통합 BIM 프레임워크 제안
Other Titles
BIM-based building demolition planning and management integrated framework proposal
Author
정재헌
Alternative Author(s)
JUNG JAE HUN
Advisor(s)
김재준
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 공학대학원
Degree
Master
Abstract
도심지 내 노후 건축물이 증가함에 따라, 노후 건축물을 처리하기 위해 해체 공사의 수요가 증가하고 있다. 해체 공사의 수요는 부분 해체를 기반한 대수선에 비해 완전 해체를 기반한 철거 및 멸실 처리가 약 22배 많은 것으로 나타났다. 건축물의 완전 해체의 경우 구조물에 물리적이고 직접적인 충격을 가하기 때문에, 건축물의 전도 및 그에 따른 안전사고 리스크가 크다. 실제로, 건축물 해체 공사의 사망사고 현황에 따르면, 건축물의 부분해체에 비해 완전 해체에서 약 2배 더 많이 발생한 것으로 집계되었다. 대부분의 안전 사고는 해체 계획서의 미흡으로 밝혀졌다. 이에, 국토교통부와 국토안전관리원은 해체 공사 규정을 대폭 강화하였지만, 현행 해체 공사에는 여전히 한계점이 존재한다. 해체 공사의 주요 한계점은 해체 도서의 설계 검토가 미흡한 것에 있다. 해체 도서의 근본적인 오류는 해체 물량 산출, 해체 공정 계획, 해체 기간, 공사비, 폐기물 관리 계획 등 다양한 계획에 연속적인 문제를 야기한다. 따라서 본 연구에서는 현행 건축물 해체 공사의 한계점을 도출하고, 이를 BIM 기반의 프레임워크를 통해 BIM 기반 해체 공사의 단계별 적용 효과를 도출하였다. 더욱이, 실제 해체가 계획된 프로젝트를 대상으로 본 연구의 프레임워크를 적용해 분석 결과를 도출했다. 프레임워크 적용 결과, 실제 해체 도서에 수 많은 오류가 있음을 확인하였고, BIM 모델 작성을 통한 해체 도서의 설계 오류 검토가 수반될 필요성을 도출했다. 더욱이, BIM 모델을 통해 산출되는 해체 폐기물량은 재료 기반의 분리 산출이 가능하고, 이는 분별 해체 계획을 통한 폐기물의 재활용 증진 효과를 기대할 수 있다.|As the number of old buildings in urban areas increases, the demand for demolition work to dispose of old buildings is increasing. Demand for demolition work was found to be approximately 22 times higher for demolition and destruction based on complete dismantling than for major repairs based on partial dismantling. In the case of the complete dismantlement of a building, a physical and direct impact is applied to the structure, so the risk of the building falling over and resulting safety accidents is high. In fact, according to the status of fatal accidents during building dismantlement work, it was calculated that approximately twice as many fatal accidents occurred in complete dismantlement compared to partial dismantlement. Most accidents were found to be due to deficiencies in the decommissioning plan. Accordingly, the Ministry of Land, Infrastructure, and Transport and the National Land Safety Management Agency have significantly strengthened the regulations for decommissioning work, but there are still limitations in the current decommissioning work. The main limitation of decommissioning work is the lack of a design review of the decommissioning documents. Fundamental errors in decommissioning books cause successive problems in various plans, including dismantling quantity calculations, decommissioning process plans, decommissioning periods, construction costs, and waste-management plans. Therefore, in this study, the limitations of current building dismantling construction were derived, and the effects of the step-by-step application of BIM-based dismantling construction were derived through a BIM-based framework. The analysis results were derived by applying the framework of this study to a project that was actually planned to be dismantled. As a result of applying the framework, it was confirmed that there were numerous errors in the actual dismantlement book and the necessity of reviewing design errors in the dismantlement book through BIM model creation. Furthermore, the amount of dismantled waste calculated through the BIM model can be separated and calculated based on materials, which can be expected to promote the recycling of waste through a separate dismantlement plan.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000724990https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/189193
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > DEPARKMENT OF CONSTRUCTION MANAGEMENT(건설관리학과) > Theses (Master)
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