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확장된 통합기술수용이론(UTAUT2) 요인을 활용한 스포츠 NFT 수용의도 분석

Title
확장된 통합기술수용이론(UTAUT2) 요인을 활용한 스포츠 NFT 수용의도 분석
Other Titles
Analysis of User Acceptance of Sports NFT Using the Factors of Unified Theory of Acceptance and Use of Technology(UTAUT2)
Author
김민수
Alternative Author(s)
Kim, Min-Su
Advisor(s)
남상백
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
The purpose of this study is to validate the impact of performance expectancy, effort expectancy, social influence, facilitating conditions, hedonic motivation, price value, and perceived security, which is a characteristic of blockchain, on behavioral intention using the UTAUT2 model, specifically in the context of sports NFTs. Through this verification, the following research was conducted in order to provide basic data so that consumers can naturally accept sports NFTs, which are trying to establish themselves in the sports industry. The study employed questionnaires as research tools and the research subjects were selected among individuals who are using NFTs such as sports NFTs and those actively involved in sports-related activities. Judgment sampling was employed to gather data through online surveys from July 24 to August 23, 2023 for in total of 31 days, distributed in NFT-related cafes, open chat and sports-related cafes, resulting in 500 responses. After excluding 18 unreliable responses and 2 from respondents of teenagers, a total of 480 valid responses were analyzed. To ensure the validity and reliability of the research tools, expert meetings and pilot studies were conducted. The selected instruments were analyzed using the Windows version of IBM SPSS 27.0 and AMOS 27.0 for exploratory factor analysis, Cronbach's α reliability analysis, frequency analysis, descriptive statistics analysis, confirmatory factor analysis, correlation analysis, structural equation modeling, chi-square difference test, and pairwise parameter comparison. The results are as follows. First, the descriptive statistics analysis indicated that respondents perceived hedonic motivation most positively, followed by performance expectancy, behavioral intention, price value, perceived security, effort expectancy, facilitating conditions, and social influence. Second, it was found that facilitating conditions, hedonic motivation, price value, and perceived security have a significant positive impact on behavioral intention. Third, no significant differences were found in the impact of behavioral intention based on gender, NFT purchasing experience, or monthly income, while age showed a difference in the influence of effort expectancy on behavioral intention. Therefore, based on the findings of this study, it can be concluded that sports NFTs are still novel in the sports industry and that consumers interested in accepting sports NFTs generally have a low level of understanding about them. However, the study confirms that facilitating conditions, hedonic motivation, price value, and perceived security can lead to behavioral intention. This is intended to provide fundamental data that will enable consumers to naturally accept sports NFTs, which are actively seeking to establish themselves in the sports industry.|본 연구의 목적은 UTAUT2를 활용하여 스포츠 NFT의 성과기대, 노력기대, 사회적 영향, 촉진조건, 쾌락적 동기, 가격 가치 그리고 블록체인 특성 중 하나인 인지된 보안성이 수용의도에 미치는 영향을 검증하는 데 있으며, 이러한 검증을 통해 스포츠산업에서 자리를 잡아가기 위해 노력하고 있는 스포츠 NFT를 소비자가 자연스럽게 수용할 수 있는 기초자료를 제공하고자 다음과 같이 연구가 진행되었다. 조사도구로는 설문지를 활용하였으며, 연구 대상자는 스포츠 NFT와 같은 NFT를 이용하고 있거나 스포츠와 관련하여 활발하게 활동하는 대상을 연구 대상자로 선정하였고, 판단표본추출을 활용하여 2023년 7월 24일부터 8월 23일까지 총 31일 동안 온라인 설문지를 NFT 관련 카페와 오픈 채팅, 스포츠 관련 카페에 배포하여 총 500부의 자료가 제출되었으며, 신뢰도가 떨어지는 자료 18부와 연구의 대상에서 제외된 10대 2부의 자료를 제외한 총 480부의 자료를 확보하였다. 조사도구에 대한 타당도와 신뢰성을 확보하기 위해 전문가 회의와 사전조사를 실시하였다. 이렇게 선정된 조사도구는 Window용 IBM SPSS 27.0 및 AMOS 27.0 통계프로그램을 사용하여 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석 Cronbach's α, 빈도분석, 기술통계 분석, 확인적 요인분석, 상관관계 분석, 구조방정식모형 분석, 차이검점, 대응별 모수비교를 실시하였으며, 다음과 같은 결과가 도출되었다. 첫째, 기술통계 분석을 실시한 결과 연구 대상자들은 쾌락적 동기를 가장 긍정적으로 인식하고 있었으며, 다음으로 성과기대, 수용의도, 가격 가치, 인지된 보안성, 노력기대, 촉진조건, 사회적 영향의 순서로 나타났다. 둘째, 촉진조건, 쾌락적 동기, 가격 가치, 인지된 보안성이 수용의도에 정적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 성별, NFT 구매 경험, 월 소득에 따른 수용의도에 미치는 영향의 차이에 대한 의미가 없는 것으로 나타났으며, 나이에 따라 노력기대가 수용의도에 미치는 영향의 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구의 결과를 바탕으로 현재 스포츠 NFT가 스포츠산업에서 생소하고, 스포츠 NFT를 수용하고자 하는 소비자들은 현재 스포츠 NFT에 대한 이해도가 전반적으로 낮다는 것을 확인할 수 있었으며, 촉진조건, 쾌락적 동기, 가격 가치, 인지된 보안성이 수용의도로 이어질 수 있음을 확인할 수 있었다. 이를 통해 스포츠산업에서 자리를 잡아가기 위해 노력하고 있는 스포츠 NFT를 소비자가 자연스럽게 수용할 수 있는 기초자료를 제공하고자 한다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000720715https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/188595
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > SPORT SCIENCE(스포츠과학과) > Theses (Ph.D.)
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