127 34

1인 가구의 감정 반려와 편의성을 고려한 인터렉티브 식물 시스템 "EmoPet" 디자인 제안

Title
1인 가구의 감정 반려와 편의성을 고려한 인터렉티브 식물 시스템 "EmoPet" 디자인 제안
Other Titles
Design Proposal for an Interactive Plant System "EmoPet": Emotional Companionship and Convenience for Single Households
Author
리메이르
Keywords
Internet of Things; Experience Design; Multimodal Interaction; Interactive Plant System; 사물인터넷; 경험디자인; 멀티모달 인터랙션; 인터랙티브 식물 시스템
Issue Date
2023-09
Publisher
한국디자인학회
Citation
Design Works, v. 6, NO. 3, Page. 18.0-33.0
Abstract
현대 사회에서 증가하고 있는 1인 가구는, 혼자 생활하기 때문에 정서적 안정감을 위한 존재를 필요로 한다. 반려식물은 인간을 자연과 연결하여 심리적 도움을 주는 역할을 하여, 특히 1인 가구에서 선호되고 있다. 하지만 식물의 변화와 상태를 지각하기 쉽지 않아, 식물을 관리하는 것은 생각보다 어려운 일이며 때로는 식물의 존재를 잊어버리기까지 한다. 따라서 본 연구는 인터랙션을 통해 풍부한 감정적 반려를 제공하면서, 동시에 관리의 편의성을 고려하여 1인 가구가 식물과의 깊은 유대감을 가질 수 있는 디자인 제안을 목적으로 한다. 이를 위해 동물과 식물의 정서적 상호작용 방식을 비교하고 기존 지능형식물 시스템의 문제점을 분석하였다. 분석을 통해 기존 실용적인 기능을 중심으로 하는 식물 시스템은 인간과 식물 사이의감정적 연결에 대한 고려가 부족해서 사용자들은 식물에 대한 애착과 돌보는 책임감을 잃을 수 있으며, 식물이 제공할 수 있는 정서적 안정감과 편안함도 경험하지 못하는 문제가 발견되어, 시각, 청각, 촉각의 멀티모달 인터랙션으로 해결한 식물 시스템 "EmoPet"을 디자인하였다. 사용자의 행동에 따라 ‘감정’을 표현할 수 있는 디자인 콘셉트 구체화를 위해, 사용자 조사분석을 기반으로 아두이노와 프로세싱을 사용하여 프로토타입을 개발하였다. 또한 편안한 감정 반려와 감정 경험 강화 효과를 검증하기 위해 사용자 테스트를 진행하였다. 연구를 통해 인간과 식물 간의 멀티모달 인터랙션을 통한 감정적 연결을강화할 수 있는 가능성을 탐색하였다. 후속 연구로는 사무실과 집 등 다른 환경에서의 인터렉티브 식물 디자인 가능성을 다양한 사용 상황을 고려하여 탐색하여, 1인가구에게 편안한 감정 반려를 제공하는 디자인을 폭넓게 모색할 것이다.;The increasing prevalence of single-person households in modern society calls for emotional support and stability. Companion plants play an important role in connecting humans with nature and providing psychological assistance, making them particularly desirable for single individuals. However, perceiving and managing changes in plant behavior and status can be challenging, often leading to difficulties in plant care and even forgetting their existence. Therefore, this study aims to propose a design that allows single households to develop a deep emotional connection with plants by providing rich emotional companionship through interactions, while considering the convenience of plant management. To achieve the goals, we compared the emotional interactions between animals and plants and analyzed the shortcomings of existing intelligent plant systems. Through the analysis, we discovered that conventional plant systems focused on practical functionalities and lacked consideration for emotional connections between humans and plants, which led users to lose attachment and responsibility towards plants, thus deprived the emotional stability and comfort that plants can provide. To address these issues, we designed the "EmoPet" plant system using multimodal interactions involving visual, auditory, and tactile senses. We developed a prototype based on user survey analysis using Arduino and Processing to concretize the design concept of expressing "emotions" based on user actions. Additionally, user testing was conducted to validate the comforting emotional companionship and enhanced emotional experience. This research explores the potential to strengthen emotional connections between humans and plants through multimodal interactions. Looking into the future, we aim to explore the possibilities of interactive plant designs in various settings, such as offices and homes, considering different usage scenarios, and to provide a wide range of designs that offer comfortable emotional companionship for single households.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11532097https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187740
ISSN
2635-7194
DOI
10.15187/dw.2023.09.6.3.16
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
Files in This Item:
109355_리메이르.pdfDownload
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE