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헤어 케어 브랜드의 인지도 향상을 위한 패키지디자인 리뉴얼 연구- 중국 '벌꽃(蜂花)'브랜드를 중심으로 -

Title
헤어 케어 브랜드의 인지도 향상을 위한 패키지디자인 리뉴얼 연구- 중국 '벌꽃(蜂花)'브랜드를 중심으로 -
Other Titles
Research on Packaging Design Update to Improve the Popularity of Hair Care Brands- Centered around the Chinese 'Bee&Flower' Brand -
Author
정의태
Keywords
Brand Awareness; Bee Flower Brand; Package Design; 브랜드 인지도; 벌꽃 브랜드; 패키지 디자인
Issue Date
2023-09
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 21, NO. 3, Page. 305.0-316.0
Abstract
‘벌꽃’ 브랜드는 중국에서 가장 먼저 유행한 헤어 케어 브랜드이다. 현재는 브랜드 간의 시장 경쟁이 치열해지고, 벌꽃 패키지 디자인은 젊은 소비자의 심미에 부합하지 않아 판매량과 영향력이 확연하게 감소하고 있다. 본 연구의 목적은 본 브랜드 인지도를 높이기 위한 패키지 리뉴얼 디자인으로, 2022년 국내외 판매량 순위에서 대표적인 헤어케어 브랜드 상위 10위 내 제품의 패키지 디자인을 참조하여 새로운 디자인을 도출한다. 연구 방법은 문헌 조사와 패키지 디자인 사례 분석을 기초로 하여, 기존 패키지 디자인에 대한 SWOT 분석을 한다. 시각적 요소에 따라 12개 디자인 스케치를 제시하고, 그 중 3개 시안을 선정해 세분화하고 설문조사를 통해 최종 시안을 확정 제시한다. 브랜드 인지도는 소비자의 브랜드와 제품에 대한 이해 정도이다. 본 연구의 목적은 패키지 리뉴얼 디자인을 통해 벌꽃 브랜드가 대상 소비자 브랜드에 대한 식별도, 기억력, 감정 연결을 강화함으로써 브랜드 인지도를 높이는 것이다. 연구 결과 최종 시안의 평가 결과 모든 측면에서 기존 패키지보다 평균적으로 0.81점 정도 높게 평가를 받았다. 특히 시안에서 노란색 주황색의 색상을 사용한 부분이 더 호응이 좋았다. 디자인 리뉴얼 시안을 통해 브랜드와 관련성이 높은 형태와 색상을 종합적으로 사용하면, 소비자의 주의와 브랜드 인지도를 높일 수 있는 것으로 나타났다. 패키지는 소비자가 브랜드 특성을 이해할 수 있도록 도와주고, 소비자의 시각적 효과에 대한 기대치를 충족시켜 주며, 브랜드의 시장 판매량과 영향력도 증대할 수 있게 해준다.;The ‘Bee Flower’ is the first popular hair care brand in China. Now, the market competition among brands has become fierce, and the package design of 'Bee Flower' is not in line with the aesthetics of young consumers, resulting in a clear decline in sales volume and influence. The purpose of this study is to design a package to enhance the brand awareness, and derive a new design by referring to the package design of products in the top 10 of representative hair care brands in the sales volume ranking in 2022. The research method is a SWOT analysis of the existing package design based on literature survey and design case analysis. Twelve design sketches are presented according, and three of them are selected and refined, and the final design is finalized through a survey. Brand awareness is a consumer's understanding of a brand and product. The purpose of this study is to enhance the brand awareness of the 'Bee Flower' brand by strengthening the identification, memory and emotional connection of the target consumer through package renewal. As a result, the final prototype was rated higher than the existing package in all aspects by an average of 0.81 points. In particular, the use of the yellow-orange color scheme in the mockup was more popular. The redesign showed that a comprehensive use of brand-relevant shapes and colors can increase consumer attention and recognition. The package helps consumers understand the brand's characteristics and meets their expectations for visual impact, thereby increasing the brand's market sales and influence.
URI
https://www.earticle.net/Article/A436013https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187739
ISSN
1738-0863
DOI
10.18852/bdak.2023.21.3.305
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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