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중국 소비자의 가치 인식 강화를 통한 연태구냥의 패키지 리디자인 연구

Title
중국 소비자의 가치 인식 강화를 통한 연태구냥의 패키지 리디자인 연구
Other Titles
A Study on the Package Redesign of YANTAIGUNIANG by Strengthening the Value Perception of Chinese Consumers
Author
정의태
Keywords
Package Redesign; Value Perception; Yantaiguniang; 패키지 리디자인; 가치 인지; 연태구냥
Issue Date
2023-09
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 21, NO. 3, Page. 237.0-248.0
Abstract
중국 시장에는 많은 주류가 경쟁하지만, 패키지 디자인이 제품 자체의 가치를 충분히 표현하지 못하는 경우가 많다. 소수 브랜드만이 잘 알려져 있기에 이러한 제품의 프리미엄은 상대적으로 크다. 대부분의 고품질 술은 국내보다 해외에서 더 잘 알려진 역설적인 상황이 발생하기도 한다. 본 연구는 패키지디자인을 통해 상품이 더 큰 가치로 소비자에게 인식되는 방법을 탐구하고자 한다. 소비자 가치 인식과 패키지와의 관계를 탐구하기 위해 본 연구에서는 현재 중국 시장의 15가지 대표적인 주류 패키지 디자인을 조사하고, 연태구냥 기존 패키지를 개선 대상으로 하였다. 유명 주류 브랜드의 분석을 통해 연태구냥 패키지가 소비자 가치에 대한 인식이 부족하다는 점이 지적되었고, 디자인 개선을 통해 연태구냥에 대한 소비자의 가치 인식을 향상시키는 방법을 연구하였다. 본 연구에서 문헌조사, 사례분석, 소비자의 가치 인식을 조사하는 설문 조사 등을 진행했고, 새로운 디자인 패키지를 제안히였다. 마지막으로 최종 디자인 안과 기존 패키지를 비교하기 위한 설문조사를 진행했다. 연구결과, 패키지의 개선으로 연태구냥에 대한 소비자의 가치 인지를 향상시킬 수 있다. 좋은 시각적 경험을 증진시키는 감정적 가치는 소비자의 구매 충동을 촉진하고, 구매 행동으로 이어지게 한다. 결론적으로 패키지 디자인을 통해 제품 가치를 더 잘 표현하고 소비자의 구매 행동을 개선하는 것이 가능한 방안임을 보여준다.;There are many alcoholic beverages competing in the Chinese market, but the package design often doesn‘t fully express the value of the product itself. A few brands are well-known, and the premiums for these products are relatively large. The paradox is that most high-quality liquors are better known overseas than domestically. Therefore, this study aims to explore how a product can be perceived as having greater value by consumers through package design. To explore the relationship between consumer value perception and packaging, this study researched the designs of 15 representative alcoholic beverages and targeted the package of Yantaiguniang for improvement. Through the analysis of famous liquor brands, it was pointed out that Yantaiguniang lacks consumer value perception, and how to improve consumer value perception of it through design improvement was studied. We conducted a literature review, case analysis, and a survey for consumers' value perceptions, and proposed a new design. Finally, a survey was conducted to compare the final design with the existing package. The results showed that improving the package can improve consumers' value perception. Emotional value, which enhances a good visual experience, promotes consumers' purchase impulse and leads to behavior. In conclusion, this study shows that it is possible to better express product value and improve consumer purchase behavior through package design.
URI
https://www.earticle.net/Article/A436008https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187738
ISSN
1738-0863
DOI
10.18852/bdak.2023.21.3.237
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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