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견과류 패키지 내러티브 디자인 강화에 대한 연구- ‘바이차오웨이(百草味)’브랜드를 중심으로 -

Title
견과류 패키지 내러티브 디자인 강화에 대한 연구- ‘바이차오웨이(百草味)’브랜드를 중심으로 -
Other Titles
A Study on Reinforcement of Nut Package Narrative Design- Focusing on the ‘BaiCaoWei’ Brand -
Author
정의태
Keywords
내러티브; 견과류 패키지디자인; 바이차오웨이; Narrative; Nut Package Design; BaiCaoWei
Issue Date
2023-09
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 21, NO. 3, Page. 185.0-198.0
Abstract
코로나-19 시대를 겪으며 대중들은 건강과 웰빙에 더욱 관심을 가지게 되었다. 그에 따라 건강식품인 견과류에 대한 인식도 빠르게 증가하였다. 사람들의 늘어난 관심만큼 수많은 견과류 브랜드들이 등장하게 되었으며, 그에 따라 브랜드들은 치열한 경쟁에 직면하게 되었다. 본 연구의 목적은 상품과 브랜드에 대한 소비자의 관심을 끌고 시장 경쟁력을 높이기 위해 내러티브 디자인을 강화할 수 있는 견과류 패키지 디자인을 제시하는 것이고, '2023 CNPP 매일 견과류 10대 브랜드 순위표' 자료의 견과류 브랜드를 벤치마킹 대상으로 하였다. 연구방법으로 관련 논문, 전문 서적 및 온라인 자료의 분석을 통해 내러티브 디자인의 주요 지표를 도출하였다. 시각적 내러티브의 관점에서 브랜드 패키지 디자인의 사례를 분석하고, 포커스 인터뷰와 SWOT 분석을 기반으로 ‘바이차오웨이’ 견과류 패키지의 디자인 시안을 제시하고, 설문 조사를 통해 가장 만족도가 높은 두 가지 시안을 최종 디자인으로 선정하였다. 두 가지 시안을 내러티브의 주제, 플롯, 표현, 그리고 혁신성 및 구매 욕구 등 다섯 가지 요소를 기준으로 비교 분석하였다. 연구 결과, 두 가지 시안은 기존의 패키지에 비해 모두 높은 점수를 획득하여, 기존 안보다 높은 시장 경쟁력을 확인하였다. 결론적으로 본 연구에서 내러티브 이론을 패키지 디자인으로 확장 적용하였으며, 이를 통해 제품 정보와 브랜드 아이덴티티를 소비자가 더 쉽게 이해하고 받아들이도록 하여 소비자와 상품 및 기업 간의 교류를 촉진할 수 있다는 것을 보여주었다.;After the pandemic era is over, as the public becomes more concerned with health and wellness, awareness of the value of nuts is growing. However, due to the rapid growth of similar nut brands in the market, many companies are facing fierce market competition. The purpose of the research is to enhance consumers' interest in commodities and brands, enhance market competitiveness, and put forward a package plan to strengthen narrative design. The scope of the study is the top 8 brands of daily nuts published by CNPP Brand Research Institute in China in 2023. The research method is the main indicator of narrative design through related papers, professional books and online materials was derived. Analyzing brand package design cases from the perspective of visual narratives, presenting design proposals for 'BaiCaoWei' nut packages based on focus interviews and swot analysis. Through questionnaire survey, the two schemes with the highest satisfaction were selected as the final design. The two trial cases are compared and analyzed based on 5 aspects. As a result of the study, both of the two packages scored higher than the existing packages and confirmed that they could create new attractions to stimulate consumption. The conclusion is that the narrative theory can be extended to package design, so that product information and culture contained in the brand can be more easily understood and accepted by consumers and facilitate exchanges between consumers and products and enterprises.
URI
https://www.earticle.net/Article/A436004https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187737
ISSN
1738-0863
DOI
10.18852/bdak.2023.21.3.185
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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