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문화적 전통성이 강화된 칭다오 맥주 패키지 리뉴얼 디자인 연구

Title
문화적 전통성이 강화된 칭다오 맥주 패키지 리뉴얼 디자인 연구
Other Titles
A Study on Package Redesign of Tsingtao Beer with Strengthened Cultural Tradition
Author
송민정
Keywords
문화적 전통성; 맥주 패키지디자인; 디자인 리뉴얼; Cultural Tradition; Beer Packaging Design; Redesign
Issue Date
2023-09
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 21, NO. 3, Page. 259.0-272.0
Abstract
현재 소비시장의 경쟁은 나날이 치열해지고 있다. 소비자들은 제품에 대한 물질적인 요구를 중시하고 있을 뿐 아니라 브랜드 이미지 및 패키지 디자인의 개성과 감성도 중시한다. 맥주 제품의 패키지 시각 디자인은 텍스트 업그레이드, 문화 관련 도안의 디자인 변화, 색상 배합과 문화적 우의를 통해 소비자의 심미적 선호도에 변화를 주어야 한다. 또한 이를 통해 동종의 브랜드에서도 볼 수 없는 강렬한 임팩트와 문화적 태도를 부각시켜야 한다. 칭다오 맥주는 패키지 디자인이 미약하여 브랜드 차별화 경쟁에서 취약하며, 판매력이 확장되지 않고 있다. 본 연구 목적은 문화적 전통성 표현과 특징을 파악하여, 이를 반영한 중국 칭다오 맥주의 효율적 패키지 디자인 방안 제시 및 기존 디자인과 비교 검증하는 것이다. 연구 범위는 2022년 중국 브랜드 맥주 소비자 만족도 상위의 10개 맥주 브랜드이며, 칭다오 맥주를 포함한 나머지 제품을 브랜드별로 분석하였다. 연구방법은 맥주 패키지에 대한 소비자의 구매 관련에 대한 문헌 연구와 SWOT 분석이다. 문화적 전통성이 함유된 15개의 스케치 디자인을 제시하고 3개의 디자인 방향을 도출하여 소비자 설문조사로 최종방안을 확정하였다. 연구 결과에 따르면, 문화적 전통성은 패키지 중의 색채 배합, 문화적 도안 변화, 텍스트 업그레이드 및 문화적 의미가 소비자의 구매 욕구에 큰 영향을 미쳤다. 이를 바탕으로 리뉴얼 방안에 전통문화 도안 변화를 활용했다. 방안 1은 전통건축의 변화된 디자인에 대한 일러스트, 방안 2는 해양문화와 지역성에 대한 일러스트, 방안 3은 전통서예의 사실적 표현기법에 대한 리뉴얼 디자인이다. 다속성 비교조사 결과를 보면 구매에 영향을 미치는 전통 결정요소는 주로 자오난 연화, 붉은색의 대표적인 독립 건축, 현대 서체, 문화 전통 문양, 지역 문화 우의 등이 있다.;At present, the market is fiercely competitive, and people pay attention to brand image and packaging design, not only paying attention to demand, personality and sensibility. Beer packaging influences consumers' aesthetics through font upgrade, pattern change, color and meaning, highlighting their novelty and attitude with the same brand. At present, the design differentiation of Tsingtao Brewery is weak. The purpose of this study is to reflect the traditional performance and characteristics of culture, put forward a new packaging scheme and verify it. The scope of this study is the top ten Chinese brands and Tsingtao Brewery in 2022. Through the theoretical background, according to the brand analysis. The research method is SWOT analysis, 15 sketches, 3 directions, to determine the final plan. The results show that the color, pattern, font and meaning of traditional packaging have a great influence on consumers' desire to buy. Therefore, the traditional cultural pattern changes are used in the renewal scheme. Scheme 1 is an illustration of traditional architectural changes, Scheme 2 is an illustration of marine culture, and Scheme 3 is a renewal design of traditional . The determinants of buying tradition include folk paintings, independent buildings, fonts, traditional patterns, cultural meanings and so on.
URI
https://www.earticle.net/Article/A436010https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187734
ISSN
1738-0863
DOI
10.18852/bdak.2023.21.3.259
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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