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뉴란산(牛栏山) 술 라벨 주목성 제고를 위한 리뉴얼 디자인 연구

Title
뉴란산(牛栏山) 술 라벨 주목성 제고를 위한 리뉴얼 디자인 연구
Other Titles
A Study on the Renewal Design for Improving the Attention of Niulanshan Liquor Label
Author
송민정
Keywords
Attention; Long-term Memory; Niulanshan Liquor Label; 주목성; 장기 기억; 뉴란산 술 라벨
Issue Date
2023-09
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 21, NO. 3, Page. 103.0-116.0
Abstract
주류 시장의 경쟁이 치열해지면서 브랜드의 다원화를 위한 노력과 소비자의 주류 제품에 대한 선택 범위가 끊임없이 증가하고 있다. 이와 더불어 소비 성향에 대한 개념도 더욱 개성화되고 있다. 이로 인해 제품 외관 디자인에 대한 호감도는 주요 구매 요소가 되었으며, 주목성 높은 제품의 인기가 증대되고 있다. 이러한 가운데 전통 술 브랜드 뉴란산은 주목성이 미약한 라벨 디자인으로 판매량이 줄어들고 있는 실정이다. 연구목적은 뉴란산 브랜드의 라벨을 디자인 리뉴얼을 통해 주목성을 높이고 소비자 호응을 증대시키는데 있다. 연구 범위는 2022년 세계 술 판매량 상위 5위 중국 브랜드와 해외 브랜드의 대표 제품 라벨 디자인이다. 연구 방법은 이론적 고찰과 사례 분석이며, 이를 기초로 효과적 뉴란산 술 라벨의 리뉴얼 디자인 방안을 제시하고자 한다. 디자인에서 주목은 감각과 지각 과정의 일부로서 외부로부터의 자극을 선별하는 긍정적 작용을 통해 선택받기 쉽다. 이에 따라 연구내용은 주목성 이론, 포커스 인터뷰, SWOT 분석을 바탕으로 라벨 디자인 스케치 12개를 그리고 전문가와 소비자의 의견을 바탕으로 최종 시안을 선정해 비교 분석을 진행했다. 연구결과 최종 시안이 주목성 등 5가지 측면에서 비교 기존 라벨보다 우수한 효과를 보였다. 이는 소비자에게 장기 기억 요인으로서 구매 의도에 영향을 줄 수 있는 효과적인 방안이라는 것을 의미한다. 주류 제품에서의 라벨의 주목성 리뉴얼 디자인 연구는 소비자가 제품의 장점을 이해하고 제품에 대한 만족도를 높일 수 있을 것으로 기대된다. 본 연구는 시각적 효과와 창의적 영감을 가져 줄 수 있는 전략이므로, 브랜드 이미지 구축과 매출 증대에 참고 사례로 활용되기 바란다.;The competition in the liquor market is fierce. With the diversified development of brands, consumers' choice of liquor is also increasing, and individuation is becoming stronger and stronger. Therefore, the quality of product design has become the main purchasing factor. "Niulanshan", a traditional liquor brand, pays less attention to label design and its sales are decreasing. The purpose of the study is to increase the attention through the updated design of the "Niulanshan" liquor label. The research scope covers the label design of the top 5 Chinese brands and foreign brands in the world liquor sales in 2022. The research method is to put forward an effective wine label renewal design scheme on the basis of theoretical investigation and case analysis. The "attention" in design, as part of the sensory and perceptual process, is easily selected by screening for the positive effects of external stimuli. Therefore, the research content is based on theory, focus interviews, SWOT analysis, drawing the label design sketch, and the final pilot scheme is selected based on the opinions of experts and consumers. The results show that the final test scheme performs better than the benchmark label in the evaluation. Research on the eye-catching updated design of labels in liquor products is expected to help consumers understand the advantages of the product and improve their satisfaction with the product. It is hoped that this study will be used as a reference case to build brand image and increase sales as a strategy that can bring visual effects and creative inspiration.
URI
https://www.earticle.net/Article/A435998https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187733
ISSN
1738-0863
DOI
10.18852/bdak.2023.21.3.103
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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