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매장 내 신속한 리뷰 확인을 위한 패키지 AR 태깅 활용 연구 -화장품을 중심으로-

Title
매장 내 신속한 리뷰 확인을 위한 패키지 AR 태깅 활용 연구 -화장품을 중심으로-
Other Titles
A Study on the Utilization of AR Tagging on Packaging for Quick Review Checking in Stores -Focusing on Cosmetics-
Author
김응화
Keywords
Cosmetic Package Design(화장품 패키지디자인); AR(증강현실); OCR; Online Consumer Reviews(온라인 리뷰)
Issue Date
2023-09
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 29, NO. 3, Page. 13.0-22.0
Abstract
맥캔지(McKinsey)에 따르면 소비자 중 97.2%가 구매 전 제품에 대한 리뷰를 확인하며, 72.4%는 구매전 제품에 대한 리뷰가 없다면 대체로 구매하지 않는다고 하였다.1) 이처럼 소비자들은 제품 구매 시 불확실성을 줄이기 위해 온라인 리뷰에 의존한다. 온라인상의 리뷰는구매 실패 확률을 완화시킬 수 있는 추가적인 정보로매우 유용하게 활용되고 있다. 특히 화장품의 경우 제품을 사용한 후에야 효과를 알 수 있는 경험재로서구매 결정과정에서 구매에 따른 지각된 위험이 커지기 때문에 리뷰에 대한 의존도가 높은 편이다. 또한일반 제품에 비해 사용 빈도가 높고 피부에 직접 바른다는 점에 소비자들은 꼼꼼하고 예민하게 제품 구매를 고려해 사용 후기에 의존하는 경향이 높게 나타난다. 이처럼 화장품 리뷰 의존도가 높은 소비자들은 오프라인 쇼핑 시에도 매장 내 스마트 폰을 활용해 리뷰를 검색한다. 컴퓨터나 스마트폰으로 온라인 구매시 몇 번의 클릭 또는 터치로 리뷰 확인과 동시에 제품 구매가 간편하게 이루어지지만 매장 내 매대 앞에서서 제품을 확인하며 스마트폰으로 리뷰를 확인하는일련의 과정은 매우 번거롭다. 이에 본 연구에서는 화장품 소비자의 특성과 구매행동방식에 초점을 맞추어 매장 내 쉽고 편리하게 패키지를 통한 리뷰 확인 방식을 제안하고자 하였다. 이를 구현하고자 패키지디자인과 기술 융합으로 성장가능성이 높은 AR을 선정하였다. 4차 산업혁명의 핵심 기술인 AR은 다양한 분야에 융합되어 디자인 분야에 새로운 표현 방식을 가능하게 하였다. 특히 물리적 공간의 제약으로 한정적인 정보만을 담을 수밖에없었던 아날로그 패키지의 한계점을 완벽히 극복하였다. 패키지디자인의 AR은 새로운 마케팅 수단으로 잠재력을 높이 평가받아 국외에서는 활발히 활용되고있다. 본 논문에서는 매장 내 화장품 패키지디자인을 통한 AR 리뷰 확인 디자인 연구를 진행 하였다. 올리브영을 이용하는 20~30대 여성 소비자를 대상으로 소비자 조사를 진행하였고 패키지디자인의 AR 활용 디자인을 도출하였다. 스마트폰 리뷰 검색 방식과 사용성 평가를 진행하였고 각각의 결과를 비교하였다. 결과적으로 모든 항목에서 AR방식의 유용성을 확인할수 있었다. 본 연구는 AR을 활용하여 패키지디자인의 시각적표현 방식을 확대하고 아날로그 패키지의 단점을 극복하는 시도라는 점에 의의를 갖는다. 향후 화장품 패키지디자인 분야 AR 디자인 연구에 학술적이고 경험적인 가이드로서 활용되기를 기대한다.;According to McKinsey, 97.2% of consumers check reviews of products before making a purchase, and 72.4% of consumers will usually not make a purchase if there are no reviews. As such consumers rely on online reviews to reduce uncertainty when buying products. Online reviews have become valuable as additional information, which can mitigate the risk of a failed purchase. Cosmetics, in particular, are experiential goods, which consumers can realize the benefits of the product only after using the product. This means that consumers perceive cosmetics as products with a higher risk regarding purchase. In addition, since cosmetics are used more frequently than other products and are applied directly to the skin, consumers are more likely to be meticulous and sensitive when considering purchasing a cosmetic product, which makes them rely on reviews even more. Thus, consumers who rely heavily on cosmetics reviews also use smartphones in store to search for reviews when shopping offline. It is easy to check reviews and purchase products with a few clicks or touches when purchasing online with a computer or smartphone. However, the process of checking reviews on a smartphone while standing in front of a product in a store is very cumbersome. Therefore, this study focused on the characteristics of cosmetics consumers and their purchasing behavior to propose a more convenient way of checking reviews through packages in stores. AR technology, which has a high growth potential based on its ability to converge package design and technology, was chosen to realize this objective. AR, a core technology of the Fourth Industrial Revolution, has been integrated into various fields, enabling new ways of expression in the design field. In particular, it has completely overcome the limitations of analog packaging that could only contain limited information due to physical space constraints. AR in packaging design has been recognized for its potential as a new marketing tool and has been actively utilized overseas. In this study, A design study on the act of AR review checking through cosmetics packaging in stores was conducted. The consumer research was conducted on female consumers in their 20s and 30s who shop at Olive Young, and a design using AR technology in packaging was derived. The research involved two methods: One using a smartphone review searching and the other evaluating usability. As a result, the usefulness of AR technology was confirmed in all items. This study is significant in that it attempted to expand the visual expression of packaging design by using AR technology and overcome the shortcomings of analog packages. It is hoped that this study will serve as an academic and empirical guide for future AR design research in the field of cosmetic package design.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11532478https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187731
ISSN
1598-6497
DOI
10.18208/ksdc.2023.29.3.13
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