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중국 크로스보더 전자상거래 재방문에 연향을 미치는 운영요인에 관한 연구 - 풀랫폼 품질 중심으로 -

Title
중국 크로스보더 전자상거래 재방문에 연향을 미치는 운영요인에 관한 연구 - 풀랫폼 품질 중심으로 -
Other Titles
A Study on Operational Factors Influencing Revisit Intention in Cross-Border E-Commerce in China - Focusing on platform quality -
Author
여사첩
Advisor(s)
한현수
Issue Date
2023. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
In recent years, international e-commerce companies have been developing steadily, and cross-border e-commerce is a very important development area. The rapid development of cross-border e-commerce is changing the landscape of global trade, and countries are all vigorously promoting the development of international e-commerce in order to occupy a leading position in the new global trade landscape. The importance of platform operation management for cross-border e-commerce is becoming more and more prominent, which has attracted a lot of attention from academia and industry. How to promote customers to return to the cross-border e-commerce platform has become the key to the continuous development of cross-border e-commerce companies. Based on the IS system success model and the SOR stimulation model, this paper establishes a perception model of customer revisit cross-border e-commerce platforms. In previous studies, the effect of system quality on customer revisit intention in the IS system success model is not obvious, so we selected information quality (accuracy, timeliness, relevance, completeness, understandability) and service quality (tangibility, responsiveness, reliability, assurance, empathy) in this study. It was found that the information quality and service quality of cross-border e-commerce platforms can help customers obtain perceived value, namely perceived functional value and perceived emotional value, which in turn can help them obtain revisit intention. This study can provide practical guidance and decision support for cross-border e-commerce companies to promote their development and competitiveness. According to the results, all five dimensions of information quality and service quality through the parameters have a significant impact on customer revisit intention. Therefore, it can be seen that in order to promote customer return visits, it is very necessary for cross-border e-commerce enterprises to maintain a high-quality platform. The information provided by the platform should be easy for customers to understand, accurate, and constantly updated. In addition, the information provided by the platform should be easy to understand and accurate, and must be constantly updated. In this way, a healthy and high-quality cross-border e-commerce platform can be built to win customers' trust and encourage them to return. Keywords: Cross-Border E-Commerce, Platform Quality, Revisit Intention, Platform. Operations Management|최근년간 각국의 전자상거래 업체가 줄기차게 발전하고 있는데 그중 크로스 보더 전자상거래는 매우 중요한 발전분야이다. 크로스보더 전자상거래의 급속 한 발전은 세계 무역의 구도를 변화시키고 있으며, 각국은 새로운 세계 무역 구도에서 주요한 지위를 차지하기 위해 모두 강력하게 국제 전자상거래의 발 전을 추진하고 있다.크로스보더 전자상거래에 대한 플랫폼 운영관리의 중요성 이 날로 부각되면서 학계와 업계의 많은 관심을 불러일으키고 있다. 어떻게 고객이 크로스보더 전자상거래 플랫폼을 다시 방문하도록 촉진시키느냐가 크 로스보더 전자상거래 업체가 지속적으로 발전하는 관건이 되었다. 본 논문은 IS 시스템 성공모델과 SOR 자극 모델을 바탕으로 고객 재방문 크로스보더 전 자상거래 플랫폼 인식 모델을 구축하였다. 이전에 연구중에서 IS 시스템 성공 모델에서 시스템 품질 고객에게 재 방문 의도는 영향이 뚜렷 하지 않기 때문 에 본 연구에서 정보 품질(정확성,시효성, 관련성, 완전성,이해가능성)과 서비 스 품질 (유형성, 응답성, 신뢰성, 보장성, 공감성)을 선택하고 연구를 진행하 였다. 고객은 크로스보더 전자상거래 플랫폼의 정보 품질과 서비스 품질을 통 해 지각된 가치, 즉 지각된 기능적 가치와 지각된 감정적 가치를 얻고 이를 통해 재방문 의도를 얻을 수 있는 것을 알겠되었다. 이를 통해 크로스보더 전 자상거래 업체에 실천지도와 결책지지를 제공하여 기업의 발전과 경쟁력을 촉 진할 수 있다. 결과에 따라서 매개변수를 통한 정보 품질과 서비스 품질의 5가지 차원이 모두 고객의 재방문 의도에 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 고객 재방문을 촉진하기 위해 크로스보더 전자상거래 기업은 고품질 플 랫폼의 운영관리가 매우 필요하다는 것을 알 수 있다. 플랫폼이 제공하는 정 보는 고객이 이해하기가 쉽고 정확해야 하며 또한 반드시 지속적으로 업데이 트해야 한다. 또한 우수한 인터페이스 디자인과 깊은 감정으로 고객의 공감을 불러일으켜 고객의 다원화된 요구를 만족시켜야 한다. 이를 통해 건강하고 고 품질의 크로스보더 전자상거래 플랫폼을 구축하여 고객의 신뢰를 얻고 고객의 재방문을 촉진한다. 키워드 : 크로스보더 전자상거래, 플랫폼 품질, 재방문 의도, 플랫폼 운영관리
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000683057https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187162
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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