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dc.contributor.advisor김영재-
dc.contributor.author판니-
dc.date.accessioned2023-09-26T16:03:19Z-
dc.date.available2023-09-26T16:03:19Z-
dc.date.issued2023. 8-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000684934en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186967-
dc.description.abstractMOBA 게임은 인터넷 기반으로 한 디지털 가상 기술을 이용한 대규모 다중 사용자 온라인 게임 중 하나다. 2009년 중국 여성 유저는 중국 MOBA 게이머의 2.9%에 불과지만, MOBA 게임이 점차 게임 시장을 장악하고 여성의 사회적 지위가 높아지면서 <왕자영요>의 중국 여성 유저의 비율은 2022년 54%에 달하면서 처음으로 MOBA 게임에서 중국 여성 이용자 수가 남성 이용자를 추월했다. 이는 중국 여성 유저들의 게임에 대한 인식과 수용 수준이 계속 높아지고 있다는 것을 의미한다. 따라서, MOBA 게임이 중국 유저 시장을 넓히려면 중국 여성 유저들의 MOBA 게임 내 잠재적 수요를 고려해야 한다. 본 연구는 중국 여성 유저를 게임 대상으로 삼아 <왕자영요>를 통해 MOBA 게임에서 중국 여성 유저의 심리적인 욕구를 탐구하는 것을 목적으로 하며, MOBA 게임 이용 동기가 중국 여성의 만족도와 충성도에 영향을 미치는지 살펴보았다. 중국 여성 유저의 MOBA 게임 이용 동기를 분석하기 위해, 선행연구에서 성별 차이와 문화권에 따라 여성과 남성의 동기가 다르다는 전제를 확인하고 중국 여성 유저의 게임 이용 동기를 정리하였다. 그리고 <왕자영요>에 대한 오랜 경험이 있는 중국 여성 유저들을 심층 인터뷰하여 정리된 중국 여성 유저의 게임 동기가 MOBA 게임에 존재하는 타당성을 확인하였다. 인터뷰에 나타나는 중국 여성 유저의 MOBA 게임 이용 동기 요인들을 바탕으로 중국 여성 유저 만족도, 충성도의 영향력에 대한 실증연구를 진행하였다. 최종적으로 설문조사를 통해 유효 설문지 219개를 회수하였으며, SPSS 25.0을 이용하여 설문 응답 표본을 분석한 결과 다음과 같은 내용을 확인할 수 있었다. 첫째, MOBA 게임 이용 동기가 중국 여성 유저의 만족도에 미치는 영향에 대한 검증을 실시한 결과 MOBA 게임 이용 동기의 요소 중에서‘사교 동기’,‘환상 동기’,‘오락 동기’,‘도피 동기’가 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, MOBA 게임 이용 동기가 중국 여성 유저의 충성도에 미치는 영향에 대한 검증을 실시한 결과 MOBA 게임 이용 동기의 요소 중에서‘사교 동기’,‘성취 동기’,‘오락 동기’,‘도피 동기’가 충성도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, MOBA 게임 이용 동기로 인한 중국 여성 유저의 만족도는 충성도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 연구 결과를 바탕으로, 본 연구는 MOBA 게임 개발과 운영의 시사점에 대한 목적성 있는 제안을 제시하고, 이를 통해 더 많은 MOBA 게임이 중국 여성 유저들의 잠재적 수요를 이해하는 데 도움을 주고, 중국 MOBA 게임 여성 시장을 확장하는 가능성을 제고한다.|MOBA game is a kind of large-scale multi-user online game (RTS) based on network and using digital virtual technology. According to the survey in 2009, Chinese female players accounted for only 2.9% of Chinese MOBA players in 2009. MOBA games gradually occupy the game market, and women's social status is constantly improving. The proportion of Chinese female users of the <Glory of King> will reach 54% in 2022. For the first time, the number of Chinese female users exceeds that of male users in MOBA games. This means that Chinese female players' awareness and acceptance of games are constantly improving. Therefore, if MOBA games want to expand the Chinese user market, they must consider the potential needs of Chinese female players in MOBA games. The purpose of this study is to explore the psychological needs of Chinese female users in MOBA games through the <Glory of King>, and to explore whether the motivation of using MOBA games affects the satisfaction and loyalty of Chinese women. In order to analyze the motivation of Chinese female users to use MOBA games, the first study confirms the premise that women and men have different motives due to gender differences and cultural circles, and summarizes the motivation of Chinese female users to use MOBA games. And in-depth interviews with Chinese female players who have long-term experience in the <Glory of King>, confirming the feasibility of the game motivation of Chinese female players in MOBA games. Based on the motivation factors of Chinese female users using MOBA games in interviews, this paper makes an empirical study on the influence of satisfaction and loyalty of Chinese female users. Finally, 219 valid questionnaires were collected through questionnaire survey, and SPSS 25.0 was used to analyze the answer samples. The results showed that: First this paper examines the influence of MOBA game use motivation on Chinese female users' satisfaction. The results show that among the factors of MOBA game use motivation "social motivation" "fantasy motivation" "entertainment motivation" and "escape motivation" have significant positive (+) influence on satisfaction. Secondly this paper examines the influence of MOBA game use motivation on Chinese female users' loyalty. The results show that among the factors of MOBA game use motivation "social motivation" "achievement motivation" "entertainment motivation" and "escape motivation" have significant positive (+) influence on loyalty. Third MOBA game use motivation caused by Chinese female user satisfaction has a significant positive (+) impact on loyalty. Finally, based on the research results, this study puts forward targeted suggestions for the enlightenment of MOBA game development and operation, so as to help more MOBA games understand the potential needs of Chinese female players and improve the possibility of expanding the female market of MOBA games in China.-
dc.publisher한양대학교-
dc.titleMOBA게임 이용 동기가 중국 여성 유저의 만족도과 충성도에 미치는 영향 -<왕자영요>를 중심으로--
dc.title.alternativeThe Influence of MOBA Game Users’ Motivation on Chinese Female Users' Satisfaction and Loyalty -Focusing on "King Of Glory"--
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor판니-
dc.contributor.alternativeauthorPAN NI-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department문화콘텐츠학과-
dc.description.degreeMaster-
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CULTURE CONTENTS(문화콘텐츠학과) > Theses (Master)
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