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주택공급유형에 따른 공동주택 전기차 충전기 적정의무설치 개수에 관한 연구

Title
주택공급유형에 따른 공동주택 전기차 충전기 적정의무설치 개수에 관한 연구
Other Titles
A Study On Installation of Optimal Number of Chargers for Electric Vehicles Apartment Buildings Based on Household Supply Types
Author
구세경
Advisor(s)
배성우
Issue Date
2023. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Countries around the world are continuously expanding the supply of eco-friendly vehicles and the mandatory installation standards for electric vehicle charging facilities in order to solve environmental problems such as global warming and greenhouse gas emissions. Since electric vehicles are most actively charged in apartment houses where they stay the longest, the number of charger installation locations in apartment house parking lots should be expanded compared to other places. The government has legislated the legally mandatory installation standards for electric vehicle chargers in order to preemptively apply them. However, since it is installed in a residential parking lot, there is a difference of opinion between residents with internal combustion engine vehicles and residents and managers with electric vehicles in the current transitional period. In this study, the actual usage status of each apartment is analyzed to install the optimal number of chargers to expand the supply of eco-friendly electric vehicles. By investigating the number of electric vehicles in each apartment, which is directly related to the charger utilization rate, the actual usage of chargers is identified, and by analyzing the differences by housing type, it is proposed to respond to the policy of expanding the electric vehicle charging infrastructure in consideration of the living conditions of the residents. It is hoped that the results of this study will help improve the standard for the number of legally mandated installations of electric vehicle chargers in apartment and institutional supplementation in the future. | 세계 각국에서는 지구온난화 현상, 온실가스 배출 등 환경문제를 해결하기 위하여 친환경 자동차 보급 확대 및 전기차 충전시설 설치방안을 체계적으로 수립하고 있다. 우리나라 전기차는 하루 중 가장 오랫동안 머무르는 공동주택에서 활발히 충전되고 있어 공동주택 주차장에 충전기 설치개소를 다른 장소보다 확대 적용해야 한다. 정부는 전기차 충전기 선제적용을 위하여 충전기 법적의무설치기준을 법제화 하였다. 그러나 주거지 주차장에 설치하는 만큼 현 시점 과도기에서 내연기관 차량을 보유한 입주자와 전기차를 보유한 입주민 및 관리자 등 상호간의 이견이 발생하고 있다. 본 연구에서는 친환경 전기차 보급 확대를 위한 충전기 적정개수 설치를 위하여 각 단지별 실제 이용현황을 분석해보고자 한다. 충전기 이용율과 직결되는 각 단지 전기차 보유대수를 조사하여 실제 충전기 이용현황을 파악하고, 주택유형별로 어떠한 차이점이 있는지 분석하여 입주자 거주여건을 고려하여 효율적인 전기차 충전 인프라 확대 정책 부응 방안을 제시하여 보고자 한다. 이 연구결과가 향후 공동주택 전기차 충전기의 법적의무설치개수 기준 개선 및 제도적 보완에 도움이 되기를 바란다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000685831https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186504
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ELECTRICAL ENGINEERING AND COMPUTER SCIENCE(전기ㆍ전자ㆍ컴퓨터공학과) > Theses (Master)
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