122 0

대학스키수업 참여자의 교수행동인식과 내적동기, 학습몰입, 수업만족도 및 재참여의사의 관계

Title
대학스키수업 참여자의 교수행동인식과 내적동기, 학습몰입, 수업만족도 및 재참여의사의 관계
Other Titles
The relationship between a college ski class-participants recognition of a professor's behavior and intrinsic motivation, learning flow, satisfaction with class & re-participation intention
Author
김동환
Keywords
recognition of a professor's behavior; intrinsic motivation; learning flow; satisfaction with class; re-participation intention; 교수행동인식; 내적동기; 학습몰입; 수업만족도; 재참여의사
Issue Date
2009-12
Publisher
한국스포츠교육학회
Citation
한국스포츠교육학회지, v. 16, NO. 4, Page. 105-124
Abstract
본 연구는 대학스키수업 참여자의 교수행동인식과 내적동기, 학습몰입, 수업만족도 및 수업에 대한 재참여의사의 관계를 규명하여, 차후 대학스키수업의 교육적 기초자료를 제공함은 물론 수업의 질적 향상에 도움이 되고자 하는데 그 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 2008년 12월~2009년 3월까지 대학교양수업 중 스키수업에 참여한 대학생 250명에게 설문조사를 실시하여 자료를 수집 한 후 SPSSWIN Ver.15.0과 AMOS 7.0을 활용, 자료를 처리하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 교수행동인식은 내적동기에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 교수행동인식은 학습몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 교수행동인식은 수업만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 내적동기는 학습몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 내적동기는 수업만족도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 여섯째, 학습몰입은 수업만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 수업만족도는 재참여의사에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.;This research is aimed at offering educational basic data on college ski class and also being helpful to class quality improvement by inquiring into the relationship between a college ski class-participants recognition of a professor's behavior and intrinsic motivation, learning flow, satisfaction with class & re-participation intention. This research, with the aim of fulfilling this purpose, conducted a questionnaire-based survey for 250 college students who participated in ski class among the college culture classes from December, 2008 to March, 2009. After collecting data from the surveyed, this research, in the course of data processing by using SPSSWIN Ver.15.0 and AMOS 7.0, got the results as follows: First, the recognition of a professor's behavior was found to have a positive effect on intrinsic motivation. Second, the recognition of a professor's behavior was found to have a positive effect on learning flow. Third, the recognition of a professor's behavior was found to have a positive effect on satisfaction with class. Fourth, intrinsic motivation were found to have a positive effect on learning flow. Fifth, intrinsic motivations were not found to have a effect on satisfaction with class. Sixth, learning flow was found to have a positive effect on satisfaction with class. Seventh, satisfaction with class was found to have a positive effect on re-participation intention.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06668487https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186410
ISSN
1226-0630
Appears in Collections:
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS[E](예체능대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE