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식품위기 위험 보도의 특징 분석 - 멜라민 사례를 중심으로

Title
식품위기 위험 보도의 특징 분석 - 멜라민 사례를 중심으로
Other Titles
A Content Analysis of the Newspaper Coverage of the Melamine Food Risk Case in 2008 Choi, Yoonhyeung Assistant Professor, Dept. of Advertising
Author
최윤형
Keywords
식품위기; 언론; 위험보도; EPPM; 멜라민; Food risk; Media; Risk reporting; Melamine
Issue Date
2012-04
Publisher
한국광고홍보학회
Citation
한국광고홍보학보, v. 14, NO. 2, Page. 207-241
Abstract
국내 식품위기가 급증함에 따라 위험정보를 전달하는 언론의 역할과 식품위험보도에대한 관심이 증가하고 있다. 본 연구는 2008년 멜라민 파동을 중심으로 주요 일간지의식품위험 기사에 대한 내용 분석을 실시하였다. 특히, EPPM(Extended Parallel Process Model)을 주요 분석 틀로 적용해 위험정보전달의 핵심요소인 개연성, 심각성,효능감 변인에 초점을 두어 분석을 실시하였으며 비교분석을 위해 식약청에서 발표한보도자료 내용을 추가적으로 분석하였다. 연구 결과, 개연성을 언급한 기사는 멜라민 관련 전체 기사 중 30.7%에 그쳤으며 심각성의 경우도 전체 기사의 19.3%로 나타나 멜라민 식품 섭취에 따른 부정적 결과에 대해서 상대적으로 적게 다루고 있는 것으로 나타났다. 한편, 개연성을 언급한 기사의83.3%가 높은 개연성(high susceptibility)을 전달한 반면 심각성의 경우 심각성의 고저를 거의 비슷한 비율로 보도하거나 한 기사 내에서 심각성의 높고 낮음을 모두 제시한경우도 나타나 소비자의 혼란과 불안을 증폭시킬 수 있는 가능성을 나타냈다. 효능감이포함된 기사는 전체 기사 중 36.4%인 것으로 나타났으며, 이러한 언론보도의 형태는 효능감이 주를 이루는(75%) 식약청의 보도자료 내용과는 차이가 있는 것으로 나타났다;As there are an increasing number of food risk incidents, more attention has given to the role media play in the process of covering food risks. The current study content analyzed major daily newspapers focusing on the media coverage of the 2008melamine food risk case. In particular, drawn from EPPM(Extended Parallel Process Model), such essential risk information content as susceptibility, severity, and efficacy was analyzed. Additionally, we also analyzed Korean Food and Drug Administration’s (KFDA) news releases concerning the 2008 melamine case for a comparison purpose. The research findings show that only 30.7 percent of the news stories analyzed in this study mentioned susceptibility and less than 20 percent of the news stories talked about severity. Among those news stories covering susceptibility, 83.3 percent indicated that there is a higher chance of being exposed to melamine contained foods. However, those news stories described the severity of melamine risk as both high and low, which might cause consumer confusion and anxiety. Concerning efficacy, a significant difference was found between news stories and news releases of KFDA. A total of 36.4 percent of the news stories included how to reduce the melamine risk,whereas efficacy was the main ingredient of KFDA’s news releases(75%). Theoretical and practical implications are discussed.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02499787https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186384
ISSN
1738-2475
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학과) > Articles
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