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온라인광고와 비실시간 콘텐츠광고 규제를 위한 제도 개선방안

Title
온라인광고와 비실시간 콘텐츠광고 규제를 위한 제도 개선방안
Other Titles
Policy Alternatives for Online and Video On Demand Advertising Regulation
Author
심성욱
Keywords
Online Advertising; Video On Demand Advertising; Advertising Review; Advertising Regulation; 온라인광고; 비실시간 콘텐츠광고; 광고심의; 광고규제
Issue Date
2011-01
Publisher
한국광고학회
Citation
광고학연구, v. 22, NO. 1, Page. 173-196
Abstract
본 연구는 온라인광고와 유료방송 비실시간 콘텐츠광고 내용규제의 현황과 문제점을 분석하고, 향후 법제도 발전방안을 모색하였다. 온라인 광고와 유료방송 비실시간 콘텐츠광고는 방송광고, 인쇄광고 등 기존의 광고와는 달리 광고물의 수정 및 삭제가 손쉽게 이루어 질 수 있고, 분쟁 발생 시 피해의 입증이 어려운 문제점을 가지고 있어 심의가 어렵다. 따라서 바람직한 광고심의 방안으로 사전심의는 인터넷광고자율심의기구와 해당 방송사 등에서 자율심의로 진행하고, 사후심의는 광고업계의 자율 조정 역할을 담당할 수 있는 방송통신심의위원회가 맡는 것이 현실적이다. 그러나 온라인광고와 유료방송 비실시간 콘텐츠광고의 특성으로 인해 방송통신심의위원회의 사후심의는 자체적으로 시행하는데 한계가 있으므로 인터넷광고모니터링센터(가칭)와 유료방송 비실시간 콘텐츠광고모니터링센터(가칭) 등의 모니터링과 불평접수를 통하여 심의 대상 광고물을 수집하여 사후심의를 해야 할 것이다.;The purposes of this study are two folds: 1) to identify the state and problem of contents regulation systems related to online and video on demand advertising and 2) to suggest future directions on online and video on demand advertising regulation. Advertising review has been unable to prove the dispute has occurred because online and VOD advertisement is subject to correction. Under the current situation, the most desirable way to censor the commercials is the self-regulation by the broadcasting companies and Korea Internet Advertising Deliberation Organization. Also, Korea Communications Standards Commission should regulate the commercials afterwards. However, it is difficult to enforce expost regulation for online and VOD advertisements. In this sense, this study suggests that (so-called) Internet Advertising Monitering Center and VOD Advertising Monitering Center could regulate the commercials through the process of monitoring and receiving complaints.
URI
https://www.earticle.net/Article/A134146https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186331
ISSN
1225-0554
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학과) > Articles
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