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영화관람객의 라이프스타일 유형에 따른 극장광고 효과 및 영화이용행태에 관한 연구

Title
영화관람객의 라이프스타일 유형에 따른 극장광고 효과 및 영화이용행태에 관한 연구
Other Titles
A Study on Movie Audiences’ Lifestyles and Cinema Advertising Effectiveness
Author
심성욱
Keywords
Lifestyle; LOV(List of Values); advertising effectiveness; 라이프스타일; 광고효과; 영화이용행태
Issue Date
2012-03
Publisher
한국광고홍보학회
Citation
광고연구, NO. 92, Page. 267-299
Abstract
이 연구는 영화 관람객의 라이프스타일 유형에 따라 극장광고 효과(광고태도, 제품태도, 구매의도)와 영화이용 행태에 차이가 있는지를 알아보기 위한 것이다. 이를 위해 최근 타당성을 인정받고 있는LOV(List of Values) 라이프스타일 항목을 토대로 20∼30대 남녀 324명의 영화관람객의 라이프스타일을 유형화하였다. 분석 결과, 혁신추구형, 오락추구형, 대인관계추구형, 개인성공추구형의 네 가지 유형이 발견되었으며, 이들 라이프스타일 유형은 광고태도, 제품태도, 구매의도에 대해 각각 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 태도 변수의 영향관계에 관한 일반적인 가정과 일치하는 방향이다. 영화 관람객의 라이프스타일 유형과 영화이용행태(선호하는 영화장르, 영화정보 습득 매체) 간의 차이를 파악하기 위한 추가 분석 결과에서도 라이프스타일 유형에 따라 영화이용행태에 유의미한 차이가 나타났다. 이러한 분석결과를 토대로 영화관람객의 라이프스타일 유형별 커뮤니케이션 전략 수립시 고려되어야 할 사항을 제안하였다.;Cinema advertising has many advantages compared to other media advertising. However, in terms of suitability and reliability of Korean data, the data to discuss cinema advertising effects are very insufficient. Therefore, constant interest of relevant industries and the academy world is required. Accordingly, this study is conducted to classify characteristics of movie audiences’lifestyles and examine cinema advertising effectiveness according to the divided types. Seoul and Gyeonggi-do with the largest number of multiplex cinemas were selected as the sample cities, and total 324 questionnaires were distributed to the final analysis target. 175 questionnaires of Seoul and 149 of Gyeonggi-do were included in this analysis. Among 324, 117(36.1%) were man and 207(63.9%) were women. The study focus on how LOV lifestyles are typed and what characteristics related to demographic attributes are found. To this end, factor analysis was carried out and 8factor values were drawn, and the cluster analysis of the 8 factors showed 4 clusters of an innovation-pursuing types, an entertainment-pursuing types, a personal relationship-pursuing types, and a personal success-pursuing types. This study looked into the drawn four groups’ demographic attributes and lastly found out a statistically significant difference in advertising effectiveness according to lifestyles. Results of this study imply that consideration of lifestyle types will be helpful for the effectiveness of cinema advertising. In this respect some practical implications were discussed and presented.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02499956https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186322
ISSN
1227-8181
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학과) > Articles
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