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시민단체 활성화 전략수립에 관한 연구: 시민단체의 영향력 인식, 사회연계망 활동, 뉴스매체 이용을 중심으로

Title
시민단체 활성화 전략수립에 관한 연구: 시민단체의 영향력 인식, 사회연계망 활동, 뉴스매체 이용을 중심으로
Other Titles
A Survey on Strategies for Fostering Participation in Non Governmental Organizations: Employing Perceptions of Influence, News Media Use, and Social Networking
Author
한미정
Keywords
시민단체; 집단영향력; 사회연계망; 뉴스매체 이용; 시민단체참여; non governmental organizations; group influences; social networking; news media use; NGO participation
Issue Date
2009-08
Publisher
서울대학교 언론정보연구소
Citation
언론정보연구, v. 46, NO. 2, Page. 127-157
Abstract
본 연구는 국내 시민단체 활동에 있어 회원의 수가 부족하고 참여의 저변이 좁은 현 국내 상황에 주목하여 시민 개인의 시민단체 활동참여에 영향을 미칠 수 있는 시민단체의 영향력인식, 사회연계망 활동, 뉴스매체 이용 등의 변인들을 탐색함으로써 시민단체 활동 참여 제고에 유의미한 변인을 살펴보았다. 이에 서울시민을 대상으로 설문조사를 실시한 결과, 응답자들은 시민단체의 기능에 대해 개혁적이라고 인식하기보다는 우리사회내의 이슈나 사건에 대해 정보적인 기능을 더 많이 가지고 있는 것으로 인식했다. 이러한 인식은 시민단체 활동에의 참여도에 있어서도 반영되었는데, 시민단체의 정보적 영향력을 높게 인식할수록, 시민단체의 활동에 대한 정보추구와 더불어 시민단체가 주관하는 행사참여, 후원금 기부, 그리고 시민단체 활동의 기본이 되는 회원가입의 의향도 높게 나타났다. 또한 우리사회가 당면한 소비자, 환경, 복지, 정치 등의 다양한 이슈영향력에 대한 인식이 클수록 정보추구, 행사참여, 후원금 기부 및 시민단체 가입 등의 참여행동의도가 높게 나타났다. 한편, 시민단체의 활동에 대한 재정적인 참여인 후원금 기부에 있어서 반상회, 종교활동, 자원봉사활동, 지역이웃들과의 모임과 같은 지역사회 모임에 참여하는 정도가 높을수록 후원금 지원 의향이 높은 것으로 나타났다. 따라서 향후 시민단체 참여증진에 있어 사회 연계망을 활용, 지역사회 연계망의 연동에 대한 모색이 필요할 것으로 생각된다. 뉴스매체 이용과 관련해서, 응답자들은 TV뉴스를 가장 많이 이용하는 것으로 나타났지만 시민단체 활동참여와 관련해서는 인터넷 매체를 통한 뉴스 소비가 시민단체에 대한 정보추구, 행사참여, 후원금 지원 및 시민단체 가입 의향에 더 높은 설명력을 갖는 것으로 나타났다. 따라서 인터넷을 통해 뉴스를 이용할수록 시민단체 활동에 대한 정보를 많이 접하게 되며 후속적인 행동, 행사참여나 후원금 기부 등으로 연결될 수 있을 것으로 생각한다.;The current study examined how perceptions of Non Governmental Organizations(NGOs)' informative, innovative, and issue influences, social networking, and news media uses could predict civil participation in activities of NGOs. A telephone survey was conducted with 527 households in Seoul. The results indicated that the more NGOs' informative influence was perceived, the more respondents expressed their intentions of participating in information seeking about NGOs' activities, in NGOs' events and meetings, in financial contribution, and in membership registration. Also as the respondents perceived more influences in issues of consumer, welfare, environment, and politics, they were more likely to express that they would participate in a variety of NGOs' activities. In terms of social networking variable, the survey found out that only networking with community members was a significant predictor of people's intention of participating in NGOs activities, especially in financial contribution. The more people networked with community members, the more likely they showed intention to donate to NGOs. News consumption from the internet was the most significant predictor of NGO participation. The more people used internet as news source, the more they expressed intentions of participating in information seeking about NGOs, in events and meetings, in financial contribution, and membership registration. It seems to suggest that providing information about current activities of NGOs via internet websites can be an effective way to promoting civil participation in various activities of NGO.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01430153https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186293
ISSN
1738-6195
DOI
10.22174/jcr.2009.46.2.127
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학과) > Articles
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