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TV드라마에 나타난 한국 베이비붐세대의 표상

Title
TV드라마에 나타난 한국 베이비붐세대의 표상
Other Titles
The Representation of the Korean Babyboomers in TV Dramas
Author
한미정
Keywords
드라마; 베이비붐세대; 가족관계; 양극화; Drama; Babyboomers; Family-Centered Values; Polarization
Issue Date
2012-09
Publisher
한국방송학회
Citation
방송과 커뮤니케이션, v. 13, NO. 3, Page. 5-44
Abstract
본 연구는 총 18편의 TV드라마에 나타난 베이비붐세대 인물을 분석함으로써 그들 세대와 관련해 최근 가장 두드러지게 부각되는 특징은 무엇이며, 드라마를 통해 제공되는 베이비붐세대의 일상과 삶에 나타나는 모습을 살펴보았다. 그 결과, 베이비붐세대 등장인물의 묘사에서 크게 3가지 특징을 발견할 수 있었다. 먼저,TV드라마 속의 베이비붐세대는 경제적인 측면에서 자신의 사업적 야망이나 집안의 경제적 번성을 위해 위험을 감수하더라도 적극적으로 자신의 목표를 달성하고자 하는 모습을 보였다. 두 번째로, 부모로서 자식을 이끄는 역할자로서 가족중심적인 가치를 지향하는 것으로 나타났다. 세 번째로는 TV드라마를 통해 베이비붐세대의 양극화를 분명히 읽을 수 있었는데, 상류층에 속하거나 기업을 운영하는 CEO로서 등장하는 베이비붐세대 남성들의 모습 혹은 직장을 퇴직하거나 경제적 능력이 부족해 아내에게 의존하여 가계를 꾸려나가는 무능한 남편으로 크게 양분화 되었다. 한편 드라마 속의 베이비붐세대는 주인공이거나 중심등장인물이 아니고 대부분 부모세대로 등장하여 중심인물의 주변적 존재로 나타났다.;The current study analyzed a total of 18 Korean television dramas in which the Korean babyboomers characters were featured. 3 major attributes in portrayals of these babyboomers were found. The babyboomers in television drams tended to have a strong drive for economic success and properity of their business. They would not choose means to achieve their goals and material success. Secondly, they babyboomers often played parental roles n the dramas and they showed strong guidance for their children, emphasizing family ties and family values. As a reflection of social reality the Korean babyboomers face, these dramas showed polarized representations of the generation: the people who enjoy material success and leaders of the society and the people who have not received higher education and suffered financial difficulties. Mostly, the Korean babyboomers were portrayed as parents of main characters, not as main characters who lead storylines of dramas.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01938048https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186287
ISSN
1599-953X
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