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뉴시니어로서의 베이비붐세대: 은퇴 후 삶에 대한 지향과 성공적인 적응을 위한 콘텐츠 수요에 관한 연구

Title
뉴시니어로서의 베이비붐세대: 은퇴 후 삶에 대한 지향과 성공적인 적응을 위한 콘텐츠 수요에 관한 연구
Other Titles
The Korean Babyboomers as New Seniors: Their Attitudes and Perceptions about Life After Retirement and Their Content Needs for Successful Transition
Author
한미정
Keywords
베이비붐세대; 고령사회; 은퇴; 미디어콘텐츠; 포커스 그룹; Babyboomers; new senior; aging society; retirement; media contents; focus group interviews
Issue Date
2013-03
Publisher
한국여성커뮤니케이션학회
Citation
미디어, 젠더 & 문화, NO. 25, Page. 113-144
Abstract
본 연구는 포커스그룹 인터뷰를 통해 뉴시니어 문화를 지향하는 첫 세대로서 우리나라 베이비붐세대의 은퇴 후 삶에 대한 인식, 관심사 등을 살펴보았다. 토론에참여한 베이비붐세대들은 뉴시니어세대 답게 독립적이고 경제력을 지닌 은퇴 후 생활을 지향하는 것으로 나타났고 자신들을 여전히 젊고 활동적인 사회인으로 인식하였다. 또한 고령자 취업에 대한 부정적인 분위기는 극복되어져야하고 고령사회의 안정을 위해서는 은퇴 후에도 재취업기반이 넓어져야한다고 지적했다. 은퇴 후 가정생활 시간이 증가함에 따라 남성 베이비붐세대 토론자들은 주로 자녀관계에 있어서 고립감, 상실감, 소통부재의 고독한 자신들의 모습에 대해 토로한 반면, 여성토론자들은 은퇴 후 수동적이고 소극적인 배우자의 모습에 대한 염려를 표현했다. 한편 베이비붐세대 참여자들이 필요로 하는 은퇴관련 정보 및 미디어콘텐츠를 살펴보면, 모든 토론자들이 은퇴 후 새로운 삶을 살아가는 롤모델(Role Model)을 보여주는 프로그램이 필요하다고 응답했고, 여성 참여자의 경우는 특별히 은퇴 후 일상의 변화가 큰 남성 베이비붐세대를 겨냥한 다양한 사회문화 프로그램, 교육 관련 정보나 콘텐츠의 제공이 시급하다고 응답했다. 또한 건강관리, 취미, 여가선용에 대한 프로그램이나 콘텐츠가 은퇴 후 적응에 도움이 된다고 언급했다.;The current study conducted a focus group investigation with 4 groups of Korean babyboomers(10 males & 10 females). The results indicated that Korean babyboomers as new seniors were aiming an independent life with stable economic base. They viewed themselves as relatively young, healthy and socially capable and thus looked for roles they could serve in the society. They all pointed out that the negative climate about aging and seniors needs to be overcome. Women interviewees showed concerns about their spouses and suggested that more social and educational programs should be furnished for male babyboomers who haven’t had proper chances to develop social relationships outside their work. The focus group discussions also examined babyboomers’ informational needs in adjusting to their retirement. First, they wanted to see more of their peers who have been successful in transition of retirement, showing role models for them. Women babyboomers in particular addressed the needs for social, cultural, and family adjustment programs for male babyboomers. Lastly, they expressed that babyboomers are interested in obtaining health related information and leisure related information.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02173079https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186284
ISSN
1738-2483;2733-8355
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학과) > Articles
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