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커뮤니케이션 수단으로써 대학 캐릭터 활용이 대학-재학생 관계성에 미치는 영향: 기부의도, 대학 추천의도, 동문활동의도에 대한 실증적 연구

Title
커뮤니케이션 수단으로써 대학 캐릭터 활용이 대학-재학생 관계성에 미치는 영향: 기부의도, 대학 추천의도, 동문활동의도에 대한 실증적 연구
Other Titles
Effects of College Mascot as a Communication Tool on University-Students Relationships: An Empirical Study on Intentions of Donation, University Recommendation, and Alumni Activity
Author
한미정
Keywords
대학 캐릭터 ∙ 대학 조직 소통 ∙ 대학-학생 관계성 ∙ 기부의도 ∙ 대학 추천의도 ∙ 동문활동의도; College mascot ∙ University administrative organizations ∙ Perceived attachment for the university ∙ University-students relationships donation ∙ University recommendation ∙ Alumni activity
Issue Date
2022-12
Publisher
한국광고홍보학회
Citation
광고연구, NO. 135, Page. 262-297
Abstract
본 연구는 커뮤니케이션 수단으로써 대학캐릭터 활용이 재학생의 학교에 대한 인식에 어떤 영향을 미치는지 살펴보았다. 구체적으로 대학행정조직의 소통에 대한 인식, 대학에 대한 애착정도, 대학-재학생 관계성에 미치는 영향을 살펴보았다. 아울러 대학-재학생 관계성이 재학생의 기부의도, 대학 추천의도, 동문활동의도 등의 행동적 의도에 미치는 영향을 검증했다. 경기지역 소재 H대학교 재학생 160명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시한 결과, 캐릭터 콘텐츠에 대한 만족도가 대학행정조직의 소통에 대한 인식에 정(+)적인 영향을 미친 것으로 나타났고, 캐릭터 호감도가 대학 애착에 정적인 영향을 미친 것으로 분석되었다. 한편 대학행정조직의 소통에 대한 긍정적 인식과 대학 애착은 모두 대학-재학생 관계성에 긍정적인 영향을 보였다. 아울러 대학-재학생 관계성은 기부의도, 대학 추천의도, 동문활동 의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 대학에서 제작한 캐릭터의 효과성을 평가하는 일 연구로써 향후 대학 캐릭터를 활용한 소통의 방향성을 모색하는데 기초적인 자료를 제공했다.;This study explored the effects of the use of a college mascot as a communication tool on perception of communications from university administrative organizations, perceived attachment for the university, and university-students relationships. Also the influences of university-students relationships on students' intentions of donation, university recommendation, and participation of alumni activities were examined. A total of 160 students enrolled at H University located in Gyeonggi-do, South Korea participated in an online survey. Results based on PLS-SEM analyses indicated that satisfaction with contents using the college mascot was positively related to perceptions of communications from university administrative organizations, and mascot favorability was positively related to perceived attachment for the university. Also both perceptions of communications from administrative organizations and perceived attachment were positively related to university-students relationships. In terms of students' behavioral intentions, university-students relationships was positively related to intentions of donation, university recommendation, and participation of alumni activities. This study tested and showed that using college mascot turned out to be an effective communication tool in explaining university-students relationships, and these relationships variables were significantly associated with students' intentions of donation, university recommendation, and participation of alumni activities.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11187309https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186273
ISSN
1227-8181
DOI
10.16914/ar.2022.135.262
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학과) > Articles
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