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대학생들의 종합일간지유료 온라인 뉴스 콘텐츠 이용의도에 관한 연구: 뉴스 콘텐츠 저작권 및 유료화 인식, 뉴스가치평가, 확장된 계획행동이론 변인을 중심으로

Title
대학생들의 종합일간지유료 온라인 뉴스 콘텐츠 이용의도에 관한 연구: 뉴스 콘텐츠 저작권 및 유료화 인식, 뉴스가치평가, 확장된 계획행동이론 변인을 중심으로
Other Titles
A Study on Intention to Using Paid Online News Contents of Daily Newspapers among College Students: With a Focus on Recognition of Copyright and Paid News Contents, Evaluation of Newsworthiness, and Expanded Theory of Planned Behaviors.
Author
박성복
Keywords
recognition of copyright; recognition of paid news contents; evaluation of Newsworthiness; Theory of Planned Behaviors; paid online news contents of daily newspaper; 뉴스 저작권 및 유료화 인식; 뉴스가치평가; 계획행동이론; 종합일간지 유료 온라인뉴스 콘텐츠
Issue Date
2012-02
Publisher
한국언론학회
Citation
한국언론학보, v. 56, NO. 1, Page. 340-363
Abstract
전 세계적인 신문산업의 위기 속에서 온라인 뉴스 콘텐츠 유료화가 신문산업 위기 극복의 대안으로 평가 받고 있다. 그러나 우리나라 종합일간지의 온라인 뉴스 콘텐츠 유료화 움직임은 더딘 편이다. 여기에는 포털 등을 통해 언론사 뉴스를 제한 없이 소비하게 되면서 뉴스는 무료라는 인식(뉴스 저작권 인식의 부족)이 팽배해진 상황 때문이라는 주장이 설득력을 얻고 있다. 그러나 우리나라의 경우 종합일간지 유료 온라인 뉴스 콘텐츠 구매나 구매 제한 원인과 관련된 실증연구가 부족한 편이다. 이에 본 연구는 뉴스 저작권 인식과 유료화 인식, 뉴스가치평가 변인, 계획행동이론이 대학생들의 종합일간지 유료 온라인 뉴스 콘텐츠 이용의도에 미치는 인과관계를 규명하였다. 연구결과, 환경 변인 중 뉴스 저작권 인식, 뉴스 가치평가 변인 중 뉴스 선호도, 계획행동이론 변인 중 태도, 주관적 규범, 확장된 계획행동이론 변인 중 동료집단 규범은 종합일간지 유료 온라인 뉴스 콘텐츠 이용의도에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 이상의 연구결과를 바탕으로 신문산업 위기 극복을 위한 제언을 하였다.;Charging for online news contents is considered as one of the solutions for the shrinking newspaper industry. However it's not easy to make people pay for online news contents especially in Korea. The most compelling theory explaining those Korean market characteristics is that Koreans are used to getting online news contents for free through portal sites. But there haven't been enough researches and empirical studies for this. This study focus on explaining causal relations among variables of recognition of copyright and paid online news contents, evaluation of newsworthiness, expanded Theory of Planned behaviors and college students' intention to use paid online news contents of daily newspapers. As a result, recognition of copyright as an environmental variable, preference for newspapers as a news valuation variable, and variables of expanded Theory of Planned Behaviors such as attitude, subjective norm and group norms statistically had significant effect on intention of purchasing online news contents. Based on those findings, suggestions were made for the development of the newspaper industry.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01794212https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186205
ISSN
1229-7526;2586-7369
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ETC
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