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계획된 행동이론을 적용한 사회인지적 행동 모델의 유용성에 대한 메타분석

Title
계획된 행동이론을 적용한 사회인지적 행동 모델의 유용성에 대한 메타분석
Other Titles
An Efficacy of Social Cognitive Behavior Model based on the Theory of Planned Behavior: A Meta-Analytic Review
Author
이병관
Keywords
theory of planned behavior; meta-analysis; effect size; 계획된 행동이론; 메타분석; 효과크기
Issue Date
2012-12
Publisher
한국언론학회
Citation
한국언론학보, v. 56, NO. 6, Page. 127-161
Abstract
계획된 행동이론(Theory of Planned Behavior)은 비단 해외만이 아니라 국내에서도 인간의 행동을 이해하고 설명하기 위해 많은 조명을 받아온 대표적인 이론중의 하나이다. 본 연구는 우리나라에서 발표된 TPB를 적용한 연구들을 계량적으로 통합하고 검토해보기 위해 진행되었다. 이를 위해 2011년까지 우리나라 주요 학술지에 게재된 TPB에 관한 연구들을 대상으로 메타분석을 실시하였다. 그 결과 태도, 주관적 규범, 지각된 행동통제는 행동을 설명하는 변량의 27.9%, 행동의도에 대해서는 31.5%의 변량을 설명하고 있는 것으로 집계되었다. 합리적 행위이론(Theory of Reasoned Action)에서 다루어지지 않은 지각된 행동통제가 추가됨으로써 행동과 행동의도를 설명하는 변량이 증가하는 것도 찾아볼 수 있었다. 한편 주관적 규범은 행동의도를 설명하는데 있어 가장 낮은 영향력을 행사하고 있었다. 이는 주관적 규범에 대한 측정의 정교화와 함께 규범적 요인에 대한 추가 개념이 필요하다는 점을 시사해준다고 할 수 있다.;The Theory of Planned Behavior (TPB) has received considerable attention in the literature of social cognitive studies. The present study is a quantitative integration and review of the studies in that field. Through a meta-analysis on 120 independent studies published up to the end of 2011, this study found that the TPB accounted for 27.9% and 31.5% of the variance in behavior and behavioral intention, respectively. The perceived behavioral control (PBC) accounted for the significant amounts of variance in both intention and behavior, which was added in the former model, the theory of reasoned action. The results also found that the subjective norm was a weak predictor of behavioral intentions. This finding is consistent with the results of previous meta-analytic studies conducted in the U.S. and implies that TPB needs to improve the measurement and to add another normative components. Based on the findings of the present meta-analytic review, this study discussed the future directions in which current TPB research can be taken forward.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02060403https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186186
ISSN
1229-7526;2586-7369
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