99 0

프로파일기반의 FLD와 단계적 분류를 이용한 감성 인식 기법

Title
프로파일기반의 FLD와 단계적 분류를 이용한 감성 인식 기법
Other Titles
Emotion Recognition Method Using FLD and Staged Classification Based on Profile Data
Author
문영식
Keywords
emotion recognition; FLD; Fisher's linear discriminant; Adaboost; staged classification
Issue Date
2011-11
Publisher
대한전자공학회
Citation
전자공학회논문지 - CI, v. 48, NO. 6, Page. 35-46
Abstract
본 논문에서는 피셔 선형 분리(FLD, Fisher's Linear Discriminant) 기반의 단계적 분류를 이용한 감성 인식 기법을 제안한다. 제안하는 기법은 2종 이상의 감성에 대한 다중 클래스 분류 문제에 대하여, 이진 분류 모델의 연속적인 결합을 통해 단계적 분류 모델을 구성함으로써 복잡도 높은 특징 공간상의 다수의 감성 클래스에 대한 분류 성능을 향상시킨다. 이를 위하여,각 계층 단계의 학습에서는 감성 클래스들로 이루어진 두 개의 클래스 그룹에 따라 피셔 선형분리 공간을 구성하며, 구성된공간상에서 Adaboost 방식을 이용하여 이진 분류 모델을 학습하여 생성한다. 각 계층 단계의 학습 과정은 모든 감성 클래스가구분이 완료되는 시점까지 반복 수행된다. 본 논문에서는 MIT 생체 신호 프로파일을 이용하여 제안하는 기법을 실험하였다. 실험 결과, 8종의 감성에 대한 분류 실험을 통해 약 72%의 분류 성능을 확인하였고, 특정 3종의 감성에 대한 분류 실험을 통해 약 93% 분류 성능을 확인하였다.;In this paper, we proposed the method of emotion recognition using staged classification model and Fisher’s linear discriminant. By organizing the staged classification model, the proposed method improves the classification rate on the Fisher"s feature space with high complexity. The staged classification model is achieved by the successive combining of binary classification model which has simple structure and high performance. On each stage, it forms Fisher’s linear discriminant according to the two groups which contain each emotion class, and generates the binary classification model by using Adaboost method on the Fisher’s space. Whole learning process is repeatedly performed until all the separations of emotion classes are finished. In experimental results, the proposed method provides about 72% classification rate on 8 classes of emotion and about 93% classification rate on specific 3 classes of emotion.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01741143https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185579
ISSN
1229-6376
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMPUTING[E](소프트웨어융합대학) > COMPUTER SCIENCE(소프트웨어학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE