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dc.contributor.author김헌-
dc.date.accessioned2023-08-21T06:17:51Z-
dc.date.available2023-08-21T06:17:51Z-
dc.date.issued2011-06-
dc.identifier.citation디자인지식저널, v. 18, Page. 142-155-
dc.identifier.issn2092-7045-
dc.identifier.urihttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01772210en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185484-
dc.description.abstract최근 디지털미디어 패러다임이 급격히 변화함에 따라 새로운 소통의 요구가 증가하고 있으며, 스마트폰의 대중화는 기존의 유료 문자메시지서비스(SMS)에서 무선 인터넷을 이용한 스마트폰 메신저 서비스로 커뮤니케이션 환경을 변화시키고 있다. 본 연구에서는 메신저 어플리케이션에서 감성 경험을 극대화할 수 있는 UI의 시각적 요소, 즉 GUI(Graphical User Interface) 디자인을 연구함으로써 향후 제작될 모바일 메신저의 감성 커뮤니케이션을 위한 디자인 가이드라인으로 제안하고자 한다. 본 연구에서는 스마트폰 메신저의 GUI의 발전 동향을 고찰하고, 현재 국내에서 가장 많은 가입자를 보유한 ‘카카오톡’과 해외에서 최대 가입자를 보유했지만 국내 사용자는 상대적으로 적은 'Whats app'의 사례를 바탕으로 비교 분석하여 감성적 GUI 요소를 도출했다. 본 연구로서 왓츠앱보다 카카오톡에서 심미적 성향이 우세함을 알 수 있었고, 본 결과를 통해 스마트폰 메신저 디자인의 트렌드를 이해하고, 사용자 감성을 극대화할 수 있는 시각적 연구의 필요성을 인식할 수 있다. 또한 추후 스마트폰 메신저에서 감성적 UI를 제작하기 위한 기초자료로 기여할 수 있을 것으로 사료된다.;The latest digital media is going through a rapid paradigm shift. This has led to an increase in demands of new ways of communication, and the wider use of smart phones has shifted the means of communication from charged text messages (SMS) to Wi-Fi mobile messenger services. Through the investigation of UI’s aesthetic aspect which can maximize the emotional experience of the messenger application that, GUI(Graphic User Interface) design, will help in understanding the importance of emotional aspects in mobile messaging and, this can be used as a guideline in emotional communication in mobile messaging. In this report, the development of the mobile messenger’s GUI is investigated and researched and by analyzing the interface design of widely used mobile messenger, the emotional GUI aspects will be uncovered. Messenger that are analyzed and compared include ‘Kakao Talk’ the most users in Korea, as well as ‘WhatsApp’ which has the highest number of subscribers internationally, although it is not widely used in Korea. From this case study’s data and conclusion, the importance of understanding the design trends of mobile messengers and the importance in researching the aesthetics to maximize the user’s emotional attachment is essential. Moreover, this investigation can be used as background information in producing emotional UI for future mobile messengers.-
dc.languageko-
dc.publisher한국디자인지식학회-
dc.subjectMobile Messenger-
dc.subjectEmotional Communication-
dc.subjectGraphic User Interface-
dc.title스마트폰 메신저에서 감성적 커뮤니케이션을 위한 GUI 연구 -‘카카오톡’과 ‘왓츠앱’ 어플리케이션의 사례 분석을 중심으로--
dc.title.alternativeA Study on the Graphic User Interface for Emotional Communications in the Mobile Messenger -Focused on 'Kakao Talk' and ‘WhatsApp' by Case Analysis--
dc.typeArticle-
dc.relation.volume18-
dc.identifier.doi10.17246/jkdk.2011..18.015-
dc.relation.page142-155-
dc.relation.journal디자인지식저널-
dc.contributor.googleauthor김헌-
dc.contributor.googleauthor김진형-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehak디자인대학-
dc.sector.department영상디자인학과-
dc.identifier.pidhuny-
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