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브랜드 연상에 있어서의 국내·외 캔 맥주 패키지디자인 시각요소에 관한 연구

Title
브랜드 연상에 있어서의 국내·외 캔 맥주 패키지디자인 시각요소에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Visual Elements of Domestic and Foreign Beer Package Design for Brand Image
Author
송민정
Keywords
Brand Image; Package Design; Visual Elements
Issue Date
2014-03
Publisher
한국디자인지식학회
Citation
디자인지식저널, NO. 29, Page. 51-60
Abstract
패키지 기술의 발달에 따라 포장 기법이 다양화되면서 차별화된 패키지디자인이 마케팅 커뮤니케이션의 중요한 요소로 발전하고 있다. 브랜드 연상에 영향을 미치는 패키지디자인의 시각요소들은 소비자와 의사소통을 갖는 것으로서 소비자에게 제품의 정보를 확인시켜 브랜드의 신뢰도를 높여주고 소비자의 구매력을 자극하는 요인이 된다. 본 연구의 분석결과로는 캔 맥주 브랜드 연상에 있어서 패키지디자인의 시각요소가 영향을 미친다고 생각하는지 여부에 대해 살펴보면 영향을 미친다는 응답이 압도적으로 높게 나타났다. 국내맥주의 경우에는 브랜드 연상에 있어서 로고가 우선적인 영향을 미치며 국외맥주의 경우에는 색채가 브랜드 연상에 있어서 우선적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 브랜드 연상의 강도는 국외맥주가 국내맥주보다 로고, 색채의 강도가 더 높게 나타났다. 브랜드 연상의 차별성에 대한 분석 결과는 색채의 브랜드 연상 강도가 클수록 브랜드 연상에 있어서 다른 브랜드들 사이에서의 차별성을 가지고 있는 것으로 조사되었다. 마케팅 커뮤니케이션으로서의 브랜드 연상을 위한 시각요소의 효율적인 활용 전략은 다음과 같이 제시될 수 있겠다. 소비자의 마음에 강력한 브랜드로 자리 잡기 위해서는 개성 있는 색채의 적극적인 활용을 통한 차별화 된 브랜드 연상 구축이 필요하다. 브랜드 연상에 영향을 미치는 패키지디자인의 시각요소들은 소비자와 의사소통을 갖는 것으로서 로고와 색채를 동시에 효과적으로 전달할 수 있는 패키지디자인 개발 계획이 이루어져야 할 것이다.;Differentiated package design is becoming important element of marketing communication as the methods of packages are diversified due to the development of package technology. The visual elements of package design that influence associating brand improve the credibility of the brand and stimulate the purchasing power by confirming information of the goods to the buyer, communicating with them. The result of analysis of this study showed that the answer to the question of whether the visual elements influences association of beer brand was highly positive. It showed that logo influences preferentially in brand association of domestic beer and color influences preferentially in overseas beer. The intensity of logo and color of brand association was higher in overseas beer than domestic beer in terms of the intensity of the brand association. The greater the intensity of brand association with color, the greater the differentiation among other brands in associating brand based on the analysis. The strategy for making use for brand association can be presented as follows: Differentiated brand association should be structured through active use of characterful color in order to settle as powerful brand in customers' minds.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001858091https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185403
ISSN
2092-7045
DOI
10.17246/jkdk.2014..29.006
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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