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디스플레이 디자인의 친환경 재료 사용에 관한 사례 분석

Title
디스플레이 디자인의 친환경 재료 사용에 관한 사례 분석
Other Titles
Case Study on the using Environment Materials of Display Design
Author
김경숙
Keywords
display; material; sustainable; 디스플레이; 재료; 친환경
Issue Date
2012-10
Publisher
한국기초조형학회
Citation
기초조형학연구, v. 13, NO. 5, Page. 47-56
Abstract
국내 소비자들의 의식이 향상되고 욕구가 다양하게 개성화되며, 그들의 라이프 스타일(Life Style)이 급속히 변화됨에 따라 기업의 경영이나 판매촉진의 면에서 디스플레이가 중요한 위치로 부각되었다. 하지만 전시물을 설치하는 과정에서 다량의 산업폐기물이 발생하며 전시 후에는 대체로 일회성인 각종 설치물, 인쇄물, 제작물 등이 전시가 끝나면 대부분 버려지고 있는 상황이다. 따라서 높은 매출로 제품의 품질 관리와 브랜드 이미지 관리에 투자하는 동시에 사회적 문제로 환경 친화적인 요소를 고려하는 명품 브랜드를 연구 범위로 한정하여 백화점의 명품브랜드의 디스플레이를 친환경 소재별로 분류하고 환경 재생의 측면에서 본 Reduce, Reuse, Recycle, Renewal, Rethink를 적용하여 분석하였다. 따라서 본 연구는 디스플레이 디자인의 이론적 근거와 함께 명품 브랜드의 디스플레이를 소재 중심으로 분류하고, 환경재생과 자연친화, 자연공생을 가지고 분석한 4가지의 결론을 가지고 디스플레이를 상품소개를 넘어 소비자에게 재미와 감동 그리고 친환경적인 메시지를 전달하는데 목적으로 한다. 친환경 재료 활용을 극대화하고 급속히 변하는 소비자들의 생활태도, 기호 , 구매심리 등에 입각하여 구매심리를 유도시키기 위한 지속적이고 적극적인 친환경 디스플레이 디자인의 개발과 연구가 필요할 것이라 사료된다.;Improved sense and customized appetites of consumers made their life style rapidly transformed. To satisfy their customers, the display has taken an important position in terms of the management and sales of enterprises. Not only just displaying goods, firms became focused on how to present their goods and how to use the ingredients based on consumers’ ways to live, taste, and buying psychology. The problem is, however, every time after this huge displaying, a massive amount of wastes arises making significant environmental problems. Above all things, generated industrial waste and most things like exhibits, printouts, and products are disposable so they go to the trash right after the exhibition. These wastes make another environmental issue. The way to reuse articles of exhibition can be said to bring fine designs and interesting materials to life and to be a methodical strategy to go through the boundary of expressions due to economic efficiency. Most people would agree that luxury brands have products with higher quality than common brands have. The purpose of this research is to look for the ways to apply practical cases of environment-friendly materials of luxury brands. They have been gradually more expected to have the corporate social responsibility in that paid a lot of money thanks to huge attention, luxury brands have had significant impact on the public. As a result, I would like to empower the necessity of applying the concept of environment-friendly designs. Based on analyzed instances in which designing matters developed in eco-friendly way through improving designs, the utilization of eco-friendly ingredients has to be maximized. Ultimately, there should be essentially active R&D to lead buying psychology rooted in rapidly changing consumers’ lifestyles and tastes.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001710459https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185083
ISSN
1598-8635;2713-5993
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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