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베이커리 카페의 아이덴티티 형성에 관한 연구-국내 선도브랜드 4사의 이미지 분석을 중심으로-

Title
베이커리 카페의 아이덴티티 형성에 관한 연구-국내 선도브랜드 4사의 이미지 분석을 중심으로-
Other Titles
A Comparative Study on the Formation of Identity in Bakery & Coffee Store -Focused on the Analysis of Image of the Domestic Four Leading Brand-
Author
김경숙
Keywords
Bakery Cafe(베이커리 카페); Branding(브랜딩); Identity(아이덴티티); Space Elements(공간 요소); Cognitive Elements (인지 요소)
Issue Date
2014-06
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 20, NO. 2, Page. 23-32
Abstract
현재, 각 업계에서 행하던 기존의 상품 마케팅에 따른 업체별 경쟁구도는 더 이상 소비자의 니즈에 부흥하기 어려울 정도로 포화상태에 이르게 되었다. 이로인해 모든 업종에서 행하는 마케팅은 상품의 융합된형식을 제시하게 되었는데 이러한 형식을 제시하는 업종은 착석이라는 물리적 행태로 인한 다양한 시각적변수를 일으킬 수 있는 커피전문점이 우선시되고 있다. 이에 따라 본 연구는 국내에 성행하고 있는 베이커리 카페 공간의 요소를 중심으로 소비자들에게 인지되는 아이덴티티 형성 요인, 공간디자인의 방향에 대하여 제시하고자 함을 연구의 목적으로 한다. 연구의 범위 및 방법은 첫째, 베이커리 카페 공간 요소에 관한이론고찰을 하며 둘째, 각 업계별 매출 및 공간별 유형을 기준으로 연구의 범위를 한정하였고 이를 바탕으로 조사 분석을 실시한다. 셋째, 공간 아이덴티티 구성요소를 7가지로 분류하여 spss 12.0kr 프로그램을 통해 빈도분석, 요인분석, 상관분석, 다차원 척도법을 시행하였다. 넷째, 선행된 분석내용을 바탕으로 연구 종합 및 결론을 제시한다. 분석결과를 토대로 연구의 종합 결론은 다음과 같다. 첫째, 베이커리 카페 공간의‘아이덴티티’는 전반적인 ‘분위기’를 중심으로 소비자들에게 이미지를 각인시킨다. 둘째, 소비자 인지의 구성은 총 3가지로 분류할 수가 있으며,‘ 물리적 요소’, ‘심미적 요소’, ‘전이적 요소’에 해당한다. 셋째, 선도브랜드인 ‘파리바게뜨’의 경우 해당하는 각 요소들이 상관성을 지니고 있으며 이는 일관된 ‘아이덴티티’를 형성하는 계기가 된다. 넷째, 후발 브랜드인 ‘뚜레쥬르’와‘던킨 도너츠’, ‘크리스피 도넛’의 경우는 전체적인 이미 지를 좌우할 수 있는 분위기를 중심으로 세부요소들의 추가적인 연계형성을 고려하여야 할 것이다.;Currently, competition specific composition based on the marketing of existing products that were carried out in each industry, began to reach the saturation state as hard to meet the needs of consumers anymore. Thus, marketing performed in all sectors has been to present the form fused with the product. The industries to present these formats, coffee shop that can cause variable visual variety due to the physical action of the seating is priority. Thus, in this study, the research that you are trying to present the factors shaping of identity to be recognized by consumers around the space element bakery, coffee shop that has been actively carried out in the country, with respect to the direction of the space design I is an object of the. It is summarized as follows the scope and method of research. First of all, I do theoretical consideration of the elements bakery, coffee and space. Second, sales of the Industry and on the basis of the type of each area, to limit the scope of the study, we conducted a survey and analysis on the basis of this. Third, to enforce frequency analysis through spss 12.0kr program, factor analysis, correlation analysis, and multidimensional scaling are classified into seven-digit identity component space. Fourth, it is to be presented conclusions and comprehensive research on the basis of the analysis content preceded. Based on the analysis results, and to present the overall conclusions of the study are as follows. First, in the center the overall "atmosphere", the identity of the bakery cafe shop, to stamp the image to the consumer. Second, it can be classified into three, the configuration of either a consumer, the corresponding physical elements, aesthetic elements, elements transitive. Third, in the case of Paris Baguette, a leading brand, each corresponding element has a correlation, this is an opportunity to form an identity that is consistent. Fourth, if Dunkin donut tray module is a generic brand, crispy donuts, it is necessary to consider the formation of coordination additional detailed elements about the atmosphere may be affect the entire image.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06543028https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185078
ISSN
1598-6497
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