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한·미 자유무역협정(FTA) 타결에 따른 광고산업의 쟁점과 과제

Title
한·미 자유무역협정(FTA) 타결에 따른 광고산업의 쟁점과 과제
Other Titles
Issues and Tasks of Advertising Industry Due to the Settlement of the Free Trade Agreement(FTA) between Korea and United States
Author
한상필
Keywords
Advertising Industry; International Advertising; FTA and Advertising; Advertising Policy; 광고산업; 국제광고; 자유무역협정과 광고; 광고정책
Issue Date
2007-06
Publisher
한국지역언론학회
Citation
언론과학연구, v. 7, NO. 2, Page. 487-528
Abstract
본 연구에서는 한미 자유무역협정(FTA)의 타결이 한국 광고산업에 어떠한 영향을 미칠 것인지를 분석함으로써 협정비준 및 발효 시 광고계의 적절한 대응방안을 모색하였다. 연구 결과, 한․미 FTA의 타결에 따라 예상되는 국내 광고산업의 주요 문제점은 광고전문 인력의 부족, 국제광고 수행 능력의 부족, 외국계 광고주의 확대에 따른 광고업계의 변화, 그리고 광고의 과학화 및 전문화의 결여로 나타났다. 또한, 한미 FTA 타결에 따른 한국 광고업계의 과제로는 국제적 수준의 광고 전문인력 양성, 광고의 과학화․전문화를 통한 질적 향상, 국제광고 수행능력 향상을 위한 노력, 그리고 국제적 수준의 광고회사 설립이 가장 시급한 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 향후 광고회사와 광고주 차원의 대응방안 6가지를 제시하였다.;This research investigated the suitable program in advertising community after ratifying agreement and coming into effect by analysing how the settlement of Free Trade Agreement(FTA) between Korea and United States affects the advertising industry in Korea. Findings showed that major expected issues after the settlement of FTA between Korea and United States are the lack of advertising professionals, the lack of ability to perform the international advertising, the change of advertising industry due to expanding foreign advertiser, and the lack of making science and specification of advertising. Furthermore, the urgent tasks of Korean advertising industry due to the settlement of the FTA between Korea and United States are the training of ad professionals toward international level, the qualitative upgrade through making science and specification of advertising, the effort for upgrading performing ability in international advertising, and the foundation of advertising agency to international level. Based on the following results, this research suggested five alternative plans for the future of advertising agency and three for the advertiser.
URI
https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2622641https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185054
ISSN
1598-2653
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학과) > Articles
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