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뉴 실버세대를 위한 장신구시장의 발전 가능성에 관한 연구

Title
뉴 실버세대를 위한 장신구시장의 발전 가능성에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Development Potentials of the Jewelry Market for the New Silver Generation
Author
이형규
Keywords
New Silver generation; Silver Industry; Jewelry Market of New Silver generation
Issue Date
2012-12
Publisher
한국디자인지식학회
Citation
디자인지식저널, v. 24, Page. 169-178
Abstract
우리나라의 고령화 속도는 세계에서 가장 빠르게 진행되고 있다. 이에 본 연구는 잠재적 소비자로서 뉴 실버세대의 신체적⋅사회적⋅경제적 특성을 분석하여 장신구시장의 발전 가능성을 고찰하였다. 그들은 심리적 상실감과 고독감을 느끼면서도 잃어버린 자아를 찾고 인정받고 싶은 심리가 내재되어 있으며 그로인해 적극적으로 사회 활동에 참여하고자 한다. 또한 외모에 대한 관심과 구매력이 높으며 젊음을 추구한다. 우리나라 경제성장의 주역들인 뉴 실버세대는 기존의 실버세대들과는 확연히 다른 사회적⋅경제적⋅가치관의 특성을 가지고 있다. 생체나이보다 건강하고 젊게 보이는 것에 관심이 많은 뉴 실버세대들은 자신을 아름답고 품위 있게 가꾸는 활동에 적극적인 소비자가 될 것으로 예상된다. 경제력과 꾸준한 소비성향을 가진 뉴 실버세대가 사회 활동의 주축이 되면서 장신구산업의 시장규모가 급증할 것으로 예상되는 것은 분명한 일이다. 앞으로 고급화 된 장신구 제품에서부터 유행을 반영한 장신구까지 다양한 제품군이 형성되어야 한다. 소비의 주체 세력으로 등장하게 될 뉴 실버세대의 심미적 욕구를 충족하기 위한 장신구시장의 다양화와 전문화가 절실하게 필요한 시점이다.;The speed of entering the aging society in Korea is the fastest in the world. Thus, this study analyzes the physical, social and economical characteristics of the New Silver Generation as potential consumers and conducted research on the development potential of the Jewelry market. They feel a sense of loss physically, as well as loneliness, and have a psychological state where they want to find their lost ego and be recognized for it. Furthermore, due to this, they try to participate more assertively in social activities. In addition, they have a high interest in their appearance and also have higher buying powers, while pursuing youth. The New Silver Generation, who were the driving force behind Korea"s economic growth, have social and economical features and sets of values that are clearly different from the Silver Generation in the past. The New Silver Generation, who are interested in living a healthier and younger life than their physical age, are expected to consume heavily in activities to maintain their beauty and class. With the New Silver Generation with financial powers and propensity to consume continuously becoming a major player of social activities, it is clear that the market for the Jewelry industry will also grow. There needs to be a diverse product lineup from high-end products to accessories that reflect the trends. There is an urgent need for the diversification and specialization of the Jewelry market to satisfy the aesthetic desires of the New Silver Generation that will appear as one of the top forces of consumption.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02063160https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184918
ISSN
2092-7045
DOI
10.17246/jkdk.2012..24.017
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > JEWELRY & FASHION DESIGN(주얼리·패션디자인학과) > Articles
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